Wat een een enorme baaldag vandaag, het ergste wat er zo ongeveer met je motor kan gebeuren, overkwam mij vanochtend. Onderweg naar mijn werk, op de N34, kreeg ik pech met mijn auto, ik hoorde een "pang" en het totale vermogen van de motor viel weg. Ik had meteen het gevoel dat het flink mis was, dat werd dus ook meteen bevestigd toen de wegenwachter arriveerde, de distributieketting was gebroken.
Vervolgens is de auto met een bergingswagen naar de Mercedes dealer in Groningen getransporteerd en daar heb ik gevraagd om te kijken wat er zoal loos is voordat ze ook maar iets zouden gaan repareren. Het was echter als snel duidelijk dat het blok einde oefening is. De kleppen waren krom en de nokkenas was gebroken, veel verder kijken had dus geen zin meer.
Nog geen maand terug had de auto groot onderhoud gehad, de kleppen waren opnieuw gesteld, alle vloeistoffen en filters vervangen, alle leidingen nagelopen, achterremmen vernieuwd en een nieuwe einddemper erop, alles leek in orde. Het oliepeil controleerde ik regelmatig en ook qua rijstijl geen bijzonderheden, harder dan 110 reed ik er niet mee. Het brandstof en olieverbruik was normaal, het starten ging prima en er waren geen bijgeluiden te horen. Het leek er dus op dat de auto technisch in een prima staat leek te zijn, ...tot vandaag. Dan ga je nadenken en wellicht dat de kilometerstand toch niet de werkelijke stand was. Anyway, dit veranderd niets meer aan de huidige toestand van mijn auto. Het is echt enorm balen.
Ik ga nu maar eens nadenken wat ik ga doen. Of een ik (gereviseerd) ander blok ga kopen en die erin ga of laat zetten of... tja .. de auto als opknapper / donorauto ga verkopen. Ik ben er nog niet uit.
Ik heb ook geen enkel idee wat er allemaal bij komt kijken om een ander blok erin te zetten, of dit moeilijk is en hoe je een goed blok van een slecht blok kan onderscheiden, wat de kosten hiervan zijn e.d.. Heeft iemand hier ervaring mee en kan hier wat advies in geven?