Beste Forumleden,
Ik weet het, het is een MB-forum. Toch ben ik even brutaal en vraag ik om jullie hulp met een ander onderwerp.
Mijn vriendin en ik gaan beiden per september beginnen aan onze opleiding aan de ArtEZ in Arnhem. We wonen nu in Haarlem (de andere kant van het land...), dus verhuizing is genoodzaakt.
Wij zijn al ruim twee maanden op zoek naar iets geschikts voor ons tweetjes, maar het treurt ons wat er zich allemaal afspeelt in de huizenmarkt. Als paddenstoelen duiken overal bemiddelingsbureaus op die zeggen dat ze iets voor je betekenen. Al die bureaus eisen alle beschikbare appartementen op waardoor er niets meer particulier kan worden verhuurd. De bijkomende kosten zijn immers voor de huurder, en niet voor de verhuurder.
We hebben al een aantal leuke appartementen op het oog. Helaas komen al deze appartementen te vervallen omdat de zogenaamde bemiddelingsbureaus bemiddelingscourtages rekenen. Op zich vrij logisch, maar niet wanneer de courtage een maand bruto huur bedraagt, te vermeerderen met 21% btw.
Voor ons budget (€750,-) zou dat dus neerkomen op €907,50. Tel dit op naast de borg van €750,-, de inschrijfkosten van het bureau €40,- en natuurlijk je eerste maand huur €750,- en je komt op een totaal van €2447,50..!
En dan heb je nog niet eens de sleutel van je appartementje van 40m2.
Jullie zullen vast en zeker begrijpen dat wij, als arme student dit niet kunnen betalen.
Daarom wend ik mij ook tot jullie. Zijn er misschien mede-forumleden die iets bezitten, kennissen hebben die dit doen of een andere optie die ons zou kunnen helpen een woonruimte te vinden in Arnhem?
Gouden tip wordt uiteraard beloond..!
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Groeten, Puck