[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Start niet na elektrische reparatie aansteker : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:12

Start niet na elektrische reparatie aansteker

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Start niet na elektrische reparatie aansteker

Berichtdoor Timothymangelaars » 01 aug 2014, 10:07

Hallo,
Omdat ik nu vakantie heb ben ik ook wat gaan klussen aan mn W123, ik heb gister de sigarettenaansteker gerepareerd, Deze was bij aankoop van de auto niet aangesloten. Ik heb de + aangesloten op een kroonsteentje van de stroom naar de radio en de - op een schroefje bij de versnellingspook. Hierop werkte de sigarettenaansteker weer gewoon maar ik weet niet of het slim is geweest om het op deze manier te doen want ik had vanmorgen een startprobleem en ik heb het vermoede dat het hier mee te maken heeft maar weet het niet zeker want ik ben maar een hobbyist op dit gebied. Toen ik vanmorgen het contact aanzetten ging het contact gewoon aan maar toen ik de trekstarter uittrok om voor te gloeien ging plots de stroom eraf en sloeg het contact en de radio uit. Na de zekeringen nagekeken te hebben (maar deze zijn allemaal nog heel) snap ik niet wat het probleem zou kunnen zijn en dacht ik dat het beter zou zijn om het maar eens na te vragen aan mensen op het forum die er waarschijnlijk meer verstand van hebben als ik. Denken jullie dat het aansluiten van de sigarettenaansteker te maken heeft met dit probleem? gister heb ik namelijk nog een flink stuk gereden en een paar keer gestopt en gestart maar had ik geen problemen en nu vanmorgen dus wel.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen ???

groeten, een jonge hobbyist
Timothymangelaars
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Start niet na elektrische reparatie aansteker

Berichtdoor Hans230CE » 01 aug 2014, 11:14

Tim,

Ik heb je reactie gescheiden van dat andere topic.

Je reparatie valt onder de noemer, tja prutsen, sorry. Je hebt op een of andere manier lekstroom veroorzaakt waarschijnlijk. Haal die constructie maar weer los en kijk of het over is.
Trouwens, als ik kroonsteentjes lees, gaan mijn haren in de nek al recht staan. Dat is een tijdelijke oplossing en neemt veel plaats in.
Om te beginnen is er voor de aansteker een eigen draad voorzien. Die gaat rechtstreeks op de aansteker en is een blokje met een vertikale en horizontale aansluiting. Zorg voor de radio ook voor een goede aansluiting met een ISO stekker of solderen met krimpkous, zoals jullie dat noemen.
Er zijn genoeg massapunten onder het dashbord om massa te nemen.
Bovendien een zekering kan er goed uitzien, maar defect zijn. Alle zekeringen eruit, voetjes schoonmaken, en nieuwe, met juiste A erin met een beetje contactspray erover. Dan ben je zeker dat ze niet defect zijn.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robin-H » 01 aug 2014, 13:18

De sigarettenaansteker maakt geloof ik gewoon massa met het metalen frame van de asbak. Of ben ik nou abuis? Het verhaal is in ieder geval merkwaardig.. De aansluiting van de radio (waar de sigarettenaansteker op afgetakt is) krijgt alleen stroom als de auto op contact staat.
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja

Berichtdoor Weizengelb » 01 aug 2014, 13:37

Volgens mij is gewoon je accu leeg en valt de spanning geheel weg als je aan de trekstarter trekt.

Verder; is de draad naar de radio continue + of alleen op contact? De sigarettenaansteker kan best veel stroom trekken, is dus sowiezo misschien niet de beste combinatie.

Gr. Math
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Timothymangelaars » 02 aug 2014, 16:15

Hallo,
Bedankt voor de reacties, het was eigelijk ook alleen maar een tijdelijke oplossing omdat ik gister de tomtom nodig had en daarom dus stroom in de auto moest hebben. Maar ook voor tijdelijk was het niet verstandig inderdaad. Ik heb alles losgekoppeld, eerst ook nog de massaaansluiting van accu naar frame nog goed schoongemaakt en alle zekeringen schoongemaakt en gesprayt. En nu had ik plots weer stroom en starte hij weer als vanouds. Het was dus gelukkig maar een kleinigheid. Toch is het nu verstandig is om de sigarettenaansteker inderdaad aan te sluiten zoals het hoord en geen kroonsteentjes meer te gebruiken. Want ik heb er geen zin dat er iets zou gaan smelten of smeulen en in brand zou vliegen. Waarop kan de sigarettenaansteker nu het beste op aansluiten denken jullie ? Kan ik gewoon aanhouden wat in de zekerkast staat aangegeven? Dan zou de zekering niet moeten springen toch? Hierin staat dat de radio, handschoenkastverlichting en sigarettenaansteker op de zelfde zekering hoord.

Groeten timothy
Timothymangelaars
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1965

Keer terug naar Techniek