[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Om617a temperatuurmeter koelvloeistof : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:57

Om617a temperatuurmeter koelvloeistof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Om617a temperatuurmeter koelvloeistof

Berichtdoor Josf » 17 aug 2014, 01:22

Hallo,

Ik bezit een G uit 1984 waarin ik ondertussen een blok heb liggen uit een 300TDT. De zogenaamde om617.952 turbo.

Nu zit ik met het probleem om de koelvloeistof temperatuur te meten. Op dit moment is deze aangezloten op de sensor op het blok, zeg maar in het midden van de 5 cilinders.(zie foto) echter denk ik dat ik hier alleen de olietemperatuur meet en niet die van de koelvloeistof.

Op dit forum al de tips gelezen hoe ik de meter kan testen. Aangezien deze aarde gestuurd zijn dit geprobeerd en inderdaad zodra je de kabel aan de aarde houd dan slaat deze volledig uit. Conclusie is dat de meter correct functioneerd.

Nu zit er op het thermostaathuis ook een voeler, deze moet van de koelvloeistof zijn, echter als ik hier de kabel op aansluit dan staat de meter direct helemaal naar rechts!

Betekend dit dat mijn voeler defect is of is dit een verkeerde meting?

Heb ik nog een vraag, hoe kan ik de olietemperatuur uitlezen? Dus met wat voor een type meter. De voeler is mijns inziens aanwezig op het blok!

Of zit ik er helemaal langs?

Graag jullie adviezen van de ervaren W123 sleutelaars zou fijn zijn.

Alvast bedankt,

Jos
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (248.21 KiB)
Groet,

Jos
Josf
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Om617a temperatuurmeter koelvloeistof

Berichtdoor Bram Jansen » 17 aug 2014, 09:17

Kijk maar even hier Jos, en aanmelden op het W124 mag ook :dance: daar vind je waarschijnlijk ook meer over de 300TDT
http://www.w124club.nl/motor-temperatuur-t12618.html

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Wietse » 17 aug 2014, 11:30

De gewone 300TD uit 1979 ( zonder turbo ) heeft een olieleiding naar je oliedrukmeter in het dashboard, er is geen olietemperatuur meter zo ver ik weet.

Hoe het bij een G model zit weet ik niet , maar dat kun je zien in je dashboard toch. Is het mechanische of elektrische aansluiting? Bij een W124 blok is het elektrisch. Wanneer je een W124 blok ( elektrische aansluiting) gaat inbouwen in een W123 auto, dan moet je het een en ander ombouwen om je meters te kunnen gebruiken en visa versa.

Hoe het bij een W123 turbo versie loopt weet ik niet maar denk dat het gewoon W123 aansluiting is. Dus waarschijnlijk heb je toch iets verkeerd aangesloten .
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Josf » 17 aug 2014, 15:29

Hoi,

In mijn dashboard zit geen oliedrukmeter. Volgens mij zit deze bij een W123 aangesloten onderop het oliefilterhuis. Hier heb ik de oliedruksensor van mijn oude blok (om617) gemonteerd en deze is op het olielampje aangesloten. Dit werkt ook naar behoren.

Echter heb ik dus nog 2 sensors, eentje op het blok en eentje in het thermostaathuis. Beide zijn mijns inziens electrisch op weerstand gestuurd en hebben een enkele ronde aansluiting.

Als ik mijn temp meter aansluit op de sensor in het blok werkt de meter echter weet ik niet of ik hier de olie of koelvloeistof meet. Als ik hem aansluit op de sensor in het thermostaathuis slaat de meter helemaal uit naar rechts!
Groet,

Jos
Josf
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1971

Berichtdoor Wiebren240D » 17 aug 2014, 20:41

Hallo Jos

je hebt de moter gewoon vervangen voor een betere denk ik
als ik een moter vervang uit een ander type auto dan zet ik de sensoren om uit de originele moter zal denk ik ook een 617 zijn geweest over.
en die sensor die op de foto te zien is zit in de midden van de cilinderkop dat is er eentje voor de temperatuur die andere op het thermostaathuis die is ook voor de temperatuur die sensor moet je ook omzetten want een elke meter heeft zijn eigen sensor.
en de massa kabel die van het blok naar het chassis loopt even met wat vet monteren dan heb je tenminste een goeie min.

ik wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Govert » 24 aug 2014, 08:34

De sensor op het thermostaathuis wordt gebruikt om de temperatuurgestuurde vacuĆ¼mregeling voor de automaatbak aan te sturen. De sensor in het motorblok is voor de temperatuurmeter van de koelvloeistof op het dashboard. Die sensor gaat wel eens kapot, dat merk je door rare temperatuurschommelingen. Vervangen is heel makkelijk. Je meet daar niet de olietemperatuur. Die wordt niet gemeten (behalve dan door de oliethermostaat om olie eventueel naar de oliekoeler te sturen, maar dat zie je niet op je dashboard).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Keer terug naar Techniek