Yup, die zit er nog niet zo lang in.
Die heb ik, samen met een vliegwielverzwaring, twee jaar terug geplaatst. Veel uren heeft die er nog niet op. Dus die kan eigenlijk nog niet ter ziele zijn (ik ken het ratelen van een defecte demperplaat wel en dat is niet wat er loos is).
Door diverse maatregelen die ik in die acht jaar genomen heb valt het op zich mee, maar de motor loop is sinds we de boot hebben gewoon steeds wat minder mooi geworden.
De maatregelen: volledige geluidsisolatie (dicht gemaakt + 13mm dikke bitumen platen er op) van de vloer, montage van nieuwe motorsteunen, vliegwiel verzwaring, nieuwe demperplaat, nieuwe schroefaskoppelin met rubberpakket.
Natuurlijk controleer ik met te grote regelmaat (vaak) de kleppen en stel ze zonodig (soms).
Toen we de boot net hadden, liep de olie aan alle kanten van/uit het blok als gevolg van lekke pakkingen etc. Dat heb ik twee jaar geleden aangepakt. Aan de krukas was het droog, maar de rest... laat ik zo zeggen: ik wist niet dat er zo veel pakkingen aan zo'n blok zitten
Ook de pomp kan aardig lekken door die onderste pomp-pakking..... en dan heeft de pomp geen smering meer. Dat wist de vorige eigenaar niet eens
Pomp heb ik ook gespoeld. De hoeveelheid ellende die er uit kwam viel erg mee.
Hier een foto van foto's van na en voor de behandeling. Zegt genoeg over hoe eea er bij lag, en lig, denk ik:
- Na en voor OM621.jpg (635.8 KiB)
Oud filmpje van hoe het koud start met snelgloeiers, hoe het loopt, en hoe effectief de geluids isolatie is:
Op 2:02 zet ik het werk in de vooruit....
Als de motor koud is danst tegenwoordig de tafel door de kuip
En hier een recenter filmpje, na al dat onderhoud. Het metalige geknerps was een motorsteun waar de poelie tegenaan liep. De motorsteun heb ik iets afgenomen en het geluid is nu weg.
Zal binnenkort eens een filmpje maken en posten van hoe 't nu is.
Groet,
David
Laatst bijgewerkt door Anonymous op 20 sep 2014, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: youtube linken verwijdert en films geplaatst
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....