Het is nog maar even afwachten wat er met dat hele belastingsysteem gaat gebeuren. Hier in Nederland is dat voordeeltje uit behoud voor cultureel erfgoed een economische wassen neus gebleken en op de schop gegaan. Hiermee heeft deze young/oldtimer al behoorlijk in waarde ingeboet. Het kleine handjevol potentiële markt wat nog over is zijn de echte die hards, waarvan ik het vermoeden heb dat de meesten zo'n beetje als ikzelf originaliteitsfreaks zijn.
Dus heb die W123 als gebruiksvoorwerp voor persoonlijk gebruik en op te rijden tot ie van ellende uit elkaar valt. Dan kun je er toch mee doen wat je wilt.
Wil je hem een beetje als verzamelobject in de handel houden, dan kun je de originaliteitsliefhebbers al afschrijven met dat glazen after market dakje. Ik ben bv. zo'n originaliteitsfreak die zo'n auto voorbij zou lopen en niet zou kopen alleen al vanwege dat dakkie.
Maar ook, stel in de nabije toekomst komt er een andere oldtimer regeling bv. een eerlijke EU regeling. Ook al is het nu maar even een mooie droom die misschien nooit uitkomt. Maar ons lot is wat dat betreft nog onzeker. Mogelijk zal dan een overname de Duitse aanpak de voorkeur krijgen. Daar wordt dus echt op een eerlijke manier in de trend van behouden van cultureel erfgoed gekeken. Daar krijg je pas je oldtimer kenteken nadat je de auto hebt laten keuren. Deze moet dan aan bepaalde criteriums voldoen o.a. de originaliteitskenmerken nog bezitten en zich in een goed gerestaureerde staat bevinden. In een zulk geval zul je dan mogelijk ook naast de pot pissen met niet originele luxe after market aanpassingen.