[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280E krijgt geen olie op nokkenas : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 18:49

280E krijgt geen olie op nokkenas

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280E krijgt geen olie op nokkenas

Berichtdoor DenHuff » 02 okt 2014, 22:35

ben met een 280E uit 79 bezig maar deze krijgt geen smering op de nokkenassen
olie "spattert"alleen via de dis-ketting
motor heeft een oliekoeler en injectie
heb in het manual de smeer route bekeken en stuitte op 2 onderdelen
kan het de thermostaat in oliefilterhuis zijn, of de druk klep langs de waterpomp?

ik ga er even vanuit dat de olie via het blok langs de nokken en de lagers boven in wordt verdeeld
motor start goed,loopt natuurlijk rauw,maar als ik olie over de nokkenassen gooi snort hij mooi
als de motor loopt is de druk 3 bar, en er lekt (sputtert) wat olie tussen bovenste nokkenashuis en onder-deel van de kop
heb hier foto van, lekkage op schoongemaakt plek
filter op oliepomp is schoon

hoor graag van jullie
Bijlagen
nok3.jpg
droge nokkenas3
nok3.jpg (512.16 KiB)
lek1.jpg
lekkage plaats
lek1.jpg (414.08 KiB)
nok2.jpg
droge nokkenas 2
nok2.jpg (511.77 KiB)
nok1.jpg
droge nokkenas1
nok1.jpg (540.27 KiB)
DenHuff
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: 280E krijgt geen olie op nokkenas

Berichtdoor Zozo » 12 okt 2014, 16:26

Die lekkageplaats tussen kop en nokkenashuis daar bij die tempvoelers kan niet de veroorzaker zijn. Die lekkage is karakteristiek voor de M110 en daar zweten ze bijna allemaal wat olie. Dat doet die van mij ook op exact dezelfde locatie. Dit kun je eventueel oplossen door het eerst geheel goed schoon te maken en geheel ontvetten en met Patex 100% superlijm die hoek af te kitten. Deze lijm is een soepel blijvende lijm, zoals kit maar dan met veel meer hechtingskracht op metaal. Deze truck ooit gevonden bij de Duitse W123 database. Maar na een jaartje of 2 komt er toch weer beetje olie doorheen. Dus das een lekkage die je voor lief moet nemen.

Ik zou het toch eerder intern zoeken, of oliepomp versleten, al lijkt dat onwaarschijnlijk met 3 bar druk. Of mogelijk de oliekanalen dicht geslipt met prut.. Verder zou ik het niet weten..

Succes!.. :side:
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Wiebren240D » 12 okt 2014, 16:36

Hallo DenHuff

ik denk dat het een probleem is in de olie kanaal die zit verstopt.
wat voor olie zit erin de moter?
ik hoop niet een synthetische olie want die zorgt voor deze problemen.

wat je kan proberen is de moter laten draaien met een kwart ltr ATF bij de moter olie doen en dan laten draaien en dan maar hopen dat het olie kanaal open gaat.
niet te lang proberen want je nokkenas vind het echt niet leuk.
lukt het niet dan word het repareren kop eraf en het kanaal open maken.

ik wens je suc6 met herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Zozo » 12 okt 2014, 17:05

Hier een artikeltje uit een Duits W126 forum over M110 tikkende nokkenas.

http://www.w126-forum.de/read.php?1,144 ... msg-144384

Hier wordt aangehaald dat de M110 gevoelig is voor verstoppingen wanneer er gespaard wordt op olie verversen. En te lang met oude olie doorgereden wordt. Er schijnt een Olieverdeelpijpje in het blok aanwezig te zijn dat dan graag verstopt en daarmee de nokkenas geen smering meer krijgt, deze gaat tikken en uiteindelijk naar de mallemoer draait. Dit artikel stamt uit 2006 en toen koste dat pijpje € 3 bij Mercedes.

Verder wordt er niet in detail getreden over dit onderdeel. Ik zou toch de WIS eens napluizen om dit bewuste pijpje te vinden.. ;) "Ölverteiler rohr"

Zo zie je maar weer, dat de Duitse taal machtig worden geen overbodige luxe is bij onze hobby. :kerst:
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982

Keer terug naar Techniek