1. Controleer de gloeiers of ze niet zijn onderbroken. Het onderstaande plaatje geeft aan hoe de stroom loopt door een gloeier. Een contact zit bovenaan, bij nr. 1 en 7, de stroom loopt door de gloeidraad nr. 6 naar nr. 3, waar de draad nr. 1 naar de volgende gloeier gaat. Tussen in zit isolator nr. 10.
- gloei.png (236.26 KiB)
2. Als ze allemaal goed zijn kan je ze monteren. Officieel moet je de voorkamers schoonmaken door een ruimer te gebruiken. Dat is een binnendraadtrekker, waarbij de groeven zijn gevuld met vet. Die draai je voorzichtig in de opening en weer er uit. Nu heb je roet uit de voorkamer verwijderd. Als de voorkamers al hebt schoongemaakt, dan is het niet echt nodig. Stukjes oude gloeidraad verbranden niet automatisch in de voorkamer, je kan eventueel met een kleine magneet proberen of je nog wat uit de voorkamer kan verwijderen.
3. De werking van het systeem kan je hieronder zien. Nr. 5 is de gloeibewaker op het dashboard, die heb je niet, dus bij jou is het simpeler. Er zit wel die spiraal plus bi-metaal in het circuit om het gloeilampje aan te sturen, maar dat is voor het gloeien niet zo interessant. In het originele systeem wordt tijdens het starten de gloeibewaker nog overbrugd, maar dat is bij jou niet zo. Bij de laatste gloeier is er een connectie met de massa, door middel van een stropje die aan het motorblok vastzit.
- glow_operation.jpg (52.36 KiB)
4. Als je de gloeiers hebt gemonteerd en de verbindende weerstandsdraden, maar zonder het laatste stropje en zonder de voedingsdraad, dan kan je controleren of het gloeicircuit geen contact met de massa maakt. Dat doe je door een weerstandsmeting tussen een weerstandsdraad tegen de massa. Je moet geen piep horen.
5. Nu kan je gloeien. Je meet dan met een amperetang de hoeveelheid stroom die door het circuit loopt. Dat doe je door de tang rond de kabel naar de eerste gloeier te houden. Je meet 50-55A. Haal je dan niet en je accu is goed, dan meet je de spanningsval per gloeier. Zie onderstaand plaatje hoe en waar je moet meten.
- gloeimeting2.jpg (55.1 KiB)