hallo Mercedes liefhebbers
Onze trots is een Mercedes O319 uit1967. Een type bus die je in Nederland niet zoveel ziet. Ik schat dat er
nog een stuk of 50 in Nederland rondrijden dan wel stilstaan. Wij gebruiken de bus als personen auto en als camper.
In de bus zit een om616.936 72 pk moter in combinatie met een 5 overdrive versnellingsbak. Dit alles gereviseerd door keizermotoren in Doetinchem, met grote dank.
leuke is de moter komt nog uit mijn eerste bus een Mercedes 206. Toen ik die in 1999/2000 verkocht aan de "nomade club" voor onderdelen heb ik de moter behouden. Dat was een om615. Toen kocht ik een 319 brandweer en daarin is de gereviseerde om615 (opgeboord, nieuwe zuigers, laatste om616 technologie etc etc) geplaatst. Overigens hebben ze toen het carter van de M121 benzine moter die origineel in deze 319 zat gebruikt. Nu zie je dus op de moter staan OM615 en aan de onderkant van het carter M121. Op de revisiepapieren staat dat het gereviseerd is naar een om616.936. Dat is gebeurd in 2000. Met de brandweer (mijn kinderen noemen het de groene, de duitse voormalige eigenaar had deze groen laten spuiten in ruil voor reclame inkomsten van het duitse biermerk bitte ein bit) vele vele vakanties gemaakt. Van Italie, Spanje, Portugal, Frankrijk etcetera. In 2011 denk ik, zag ik een 319 met een hoger dak en een mooie ronde achterkant deze heb ik gekocht, de groene verkocht, en de voorras met subframe en moter, achteras overgezet. En daar rijden we nu dus alweer een aantal jaar in rond.
Ben ooit op dit forum terecht gekomen met een aantal vragen en die zijn toen prima beantwoord. Govert heeft me inmiddels twee maal geholpen met kleppenstellen. De eerste keer heeft hij dat zo goed gedaan dat er de tweede keer niets te stellen viel.
ik hoop dat het me lukt de foto's te plaatsen. Tevens heb ik een aantal vragen die ik bij techniek ga stellen.