heb me vandaag voorgesteld in het forum
de moter in mijn bus heeft inmiddels 100.000 gedraaid. Ik wil de verstuivers controleren c.q. vernieuwen etc. Nu weet ik dat de moter om616.936 uit de W123 serie 72k heeft. In de MB100 zit een versie van de OM616 met 75 pk. Ok dat is maar 3 pk meer maar elke pk telt, Belangrijker men heeft in de MB100 schrageinspritzung gebruikt waardoor de moter ook lichter en stabieler loopt (qua geluid), minder fijnstof produceert, een ietsie sterker is en een ietsje minder verbruikt. Men heeft daarbij wel een andere lichtmetalen cilinderkop gebruikt. Nu heb ik de volgende vragen...
1. heeft iemand de ombouw van 72 naar 75 pk gemaakt?
2. kan je de andere verstuivers, voorkamers en gloeistiften die voor de mb100 (en later ook de om601/602 etc) gebruikt zijn ook op de cilinderkop monteren van de om616.936
3. indien je toch echt de cilinderkop en deksel van de Mb100 nodig hebt past die op het moterblok van de om616..?
wat betreft die schrageinspritsung hier wat afbeeldingen en een link naar een artikel van moorbraun.de voor de tuning van de Om616 waar ik voor het eerst las over de schrageinspritsung...(mooi woord !!)