[/attachment]
- 20141108_105534 (Small).jpg (162.4 KiB)
Nou, lekker door gedaan vandaag. Cabine voorover en schroeven maar.
Onderblok heeft veel geleden, is niet best. Die motor heeft stropers gehad in een verleden. In praktisch alle cilinders verticale krassen. Niet echt voelbaar, maar die zijn weer glad gewerkt in de loop der jaren. In cilinder 1 zit bijna onderin ook een horizontale groef, wel voelbaar. Het beeld van de cilinders verklaart in elk geval wel het olieverbruik. Dat is niet met wat schoonhonen en een paar nieuwe zuigerveren te verhelpen.
De kop zelf ziet er eigenlijk heel best uit. Met het onderblok klopt dit niet, ik denk dat die kop dus al eens vervangen is. Er zat wel een behoorlijke aanhechting rond de kop van de voorkamer. Dat zal ook wel door het hoge olieverbruik komen. Ik heb er een voorkamer uitgehaald en de verbrandingsknobbel daarin is prima. De kop is wel vlak, dus zo warm is hij niet geweest. Ik zag de uitlaatklepstelen van cil 1 en 2 nat zijn, misschien zijn de klepseals wel te warm geweest.Op de kop en de pakking kon ik niet echt sporen zien die waterdoorslag verraden.
Tja, uiteindelijk 3 keuzes:
1) Nieuwe pakkingset, en hij zal het weer jaren doen, wel met hoog olieverbuik en het rookpluimpje.
2) Dit blok volledig aanpakken, opboren, overmaat er in etc, wordt hij weer als nieuw, wel hoge kosten en ik verslijt hem nooit meer.
3) Een ander blok er in hangen. Gemiddelde kosten, en wat koop je nu...
Trek dalijk een flesje bier open, en zal er eens over nadenken.