Vorig najaar zijn geharde uitlaatkleppen/zittingen in de kop van m'n 230E op gas gekomen. Motor had 230k op teller.
Leuk projectje, uitbouw/inbouw zelf gedaan op sleutelclub. Inmiddels 20.000 km verder. Op zich loopt motor goed, olieverbruik tot bijna 0 gereduceerd, motor trekt goed, gasverbruik is normaal.
Echter 1 ding dat ik niet kan verklaren en waar ik me zorgen over maak: sinds de revisie moet ik vaak de inlaatkleppen bijstellen.
Deze slijten in een tempo dat normaal uitlaatkleppen slijten als ze niet gehard zijn en je op gas rijdt. Voor de revisie had ik hier geen ! last van.
Inmiddels 4x gesteld (dus om de 5000km, langer kun je er echt niet mee rijden) en dan stel ik ze tussen de 0,05 en 0,10 bij (op benzine horen ze op 0,15 te staan, ik zet ze tussen de 0,15 en 0,20). In totaal is er al ongeveer 0,30 bijgesteld.
Waar heb ik naar gekeken: ontstekingsmoment is oke, bougies, kabels en verdeler vernieuwd, geen essentiele lekkage aan inlaatzijde (misschien wel iets, toerental reageert beetje bij spuiten remreiniger op injectors), rubbers vd injectors zijn vernieuwd.
Andere info: ik rij alleen lange afstanden en cruise snelheid is 100 km/h. Het starten is sinds de revisie ook iets minder geworden en als het echt koud is moet ik nu direct na het aanslaan iets gas bij geven anders slaat deze weer af. Ik weet dat dit diverse oorzaken kan hebben maar wil het toch noemen.
Wie heeft een tip ?