door Robin-H » 29 nov 2014, 17:14
Een nieuwe bak vind ik een beetje een kortzichtige diagnose... je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou 't zo snel niet opgeven. Zeker als de bak voor de issues wel gewoon goed schakelde, dan zou ik eerst eens proberen of je iets vreemd kunt vinden in het schakelhuis (valve body) of in het achterste deel van de bak. Beide kunnen gedemonteerd worden met de bak in de auto.
Het principe van hoe een automaat schakelt is eigenlijk doodsimpel. Je hebt een klep die aan de ene kant onder veerdruk staat en aan de andere kant ingedrukt wordt door de regeldruk. De regeldruk wordt opgewekt met een "governor" die via centrifugale kracht aan de uitgaande as van de bak de snelheid omzet in oliedruk (Regeldruk). Als de regeldruk hoger is dan de kracht van de veer, dan beweegt de klep en wordt de juiste versnelling geactiveerd. Druk je het gaspedaal dieper in? Dan is er nog een andere oliedruk (control pressure) die aan de tegenovergestelde zijde van de regeldruk werkt en dus zorgt dat de bak later opschakelt.
Kortom:
Vroeg opschakelen: te weinig controlpressure, slappe veren of hoge regeldruk
Laat opschakelen: te veel controlpressure of lage regeldruk.
De regeldruk wordt gecreeërd in het achterste deel van de versnellingsbak, maar wordt in het valve body pas echt gebruikt. Het probleem kan dus in beide zitten. Laatstgenoemde is het eenvoudigste te verwijderen. Pan los, filter eraf en 10 M12-bouten losdraaien. In het werkplaatshandboek staat alles uitgebreid gedocumenteerd.