[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Unimog met om617 : Van alles en nog wat.... - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:18

Unimog met om617

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Re: Unimog met om617

Berichtdoor JantjeV8 » 30 nov 2014, 23:35

Ik heb een paar vragen over deze om617:

Bovenin de kop, zo'n beetje tussen cilinder 2 & 3 zitten 2 sensoren, volgens mij beiden voor temperatuur. De achterste heb ik aangesloten op de tempmeter in de combiklok, en daarmee wordt hij keurig 85gr. Waar dient de andere sensor voor?

Waar zit doorgaans de sensor voor de oliedruk? Is die sensor een elektrisch weerstandje of is het een mechanische druksensortje?

Hoeveel ampere trekken die trage seriegloeiers? Hoe worden die normaal geschakeld? Met zo'n trekstarter?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor Frankie68 » 01 dec 2014, 00:14

die andere sensor is het voorgloeien
een om617 heb je toch alleen in sleutelstart?
Frankie68
 


Re: Unimog met om617

Berichtdoor Govert » 01 dec 2014, 01:12

De tweede sensor is inderdaad voor het voorgloeirelais van de trage gloeiers. De ampèrage is ongeveer 50-55A.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor JantjeV8 » 01 dec 2014, 09:11

Ah, da's mooi, dan moet dat lukken.

Ik heb een contactsleutel om het stroomcircuit in te schakelen.
Ik heb een startknop om het startrelais en dus de startmotor te laten draaien.
Ik heb een gloeiknop om het gloeirelais te activeren.

Als gloeirelais heb ik een relais uit de W124 van een 300D (is dezelfde als van de 250/200 maar dan met 6 pinnen, waarvan ik er 5 gebruik), dus een relais van een snelgloeier. Alleen gaat m'n controlelampje van het gloeien nu wat vroeg uit, het relais moet die 55A wel aan kunnen.
Overigens is het hele ding op 24V uitgelegd. Om het relais van de W124 toe te passen heb ik een 9V voorschakelweerstand in serie gezet, dat ging op de snelgloeiers al een paar jaar goed. Ben benieuwd of dat stand houdt nu ik wat langer moet gloeien. De weerstand zal wel flink opgloeien en ik haal eigenlijk de 24V net niet.. We zullen zien.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor Govert » 01 dec 2014, 09:39

Maar ga je er ook snelgloeiers inzetten?

De langzaamgloeiers kan je niet parallel aansluiten aan je snelgloeirelais. Je zou hoogstens één pin kunnen gebruiken, maar of dat lukt weet ik niet. Het relais denkt dan in ieder geval dat de gloeiers defect zijn.

Je kan het ook gewoon een trekstarter monteren, alleen voor het gloeien, dan heb je geen relais.

Aanvulling: misschien kan je alle zes pinnen verbinden met één draad, die verbind je met de eerste langzaamgloeier.

De temperatuursensor in het blok wordt alleen gebruikt door het relais van de langzaamgloeiers. Het relais voor de snelgloeiers gebruikte een temperatuursensor in het relais.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor JantjeV8 » 01 dec 2014, 12:33

Ja klopt, in het snelgloeirelais zitten de 6 pennen op 1 koperen plaat gesoldeerd, feitelijk is het binnen de behuizing dus 1 contact.
Ik heb een dikke kabel aan alle 6 de pennen verbonden en op het 1e gloeiertje gezet. Ik geloof dat zo'n relais tot 70A aan kan. Dat lijkt tot nu toe te werken. Als het een te kort leven beschoren is, zal ik inderdaad naar zo'n trekknop moeten, eventueel dan met de temp-sensor die al/nog in de kop zit.

het relais denkt inderdaad dat er een gloeier defect is, maar de verklikkerdraad daarvoor heb ik niet aangesloten. Wel heb ik op het dashbord een controlelampje, dat brand dus heel even omdat het relais dat lampje uitschakeld alsof het snelgloeiers zijn, dus op de interne temperatuurschakelaar. Volgens mij heeft zo'n relais ook nog een ingebouwde nagloeitijd. Je hoort het relais wel inschakelen, maar niet uitschakelen als je de knop los laat.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 dec 2014, 18:50

Dat gloeien werkt wel, maar misschien kan het beter. Ik heb te weinig ervaring met de trage gloeiers, heb zelf altijd met de snelle gewerkt en gereden..

Hoe start een trage gloeiert nu met deze koude? Na een nachtje met lichte vorst?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor Govert » 10 dec 2014, 01:21

Je moet alleen wat langer gloeien, 30 seconden is normaal bij koude motor. Wat ik wel eens meemaakte met koud weer was dat ik na het aanslaan van de motor nog wat gas bij moest geven en de motor even verhoogd stationair moest laten lopen, anders viel het weer uit, maar dat scheen eerder voor te komen bij een 200D.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Unimog met om617

Berichtdoor JantjeV8 » 10 dec 2014, 08:48

Okee, met seconde gloeien liep die van mij nog niet. Ik zag wel onder de motorkap (Van binnenuit kun je de motortunnel wegnemen en dan kijk je zo in het vooronder) dat de voorschakelweerstand een helse gloed gaf. Volgens mij moeten dan de gloeiers in de voorkamer net zoveel licht geven.

Wat me ook nog opviel, is dat ondanks 2 splinternieuwe accu's (24V) de startmotor (te) moeizaam draaide. Ik zal om te beginnen eens alle massapunten opnieuw kaal maken en conserveren. Als dat niet helpt moet de startmotor er nog maar eens afgenomen worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron