Zoals een aantal van jullie weten wonen wij alweer ruim vijf jaar buiten Nederland. Eerst drie jaar in Kansas City, USA en nu alweer ruim twee jaar in Delhi, India.
Ik heb een drietal klassiekers en die zijn allemaal in de opslag in Nederland. Als ik een weekje of zo in Nederland ben, rijdt ik er zo af eens mee. Tot op heden liep dat allemaal prima. Ik heb ook een garage/stalling in Nootdorp waar een van mijn wagens stond. Vijf jaar geleden heb ik die verhuurd, maar drie maanden geleden heeft de huurder opgezegd. De huur van deze garage betaalde de opslag van twee van de drie klassiekers. Dus dat was een redelijk goed arrangement.
Ik heb van alles geprobeerd om de stalling opnieuw verhuurd te krijgen maar tot op heden, na drie maanden adverten in lokale bladen, marktplaast en diverse internetforums, nog steeds niks. Dus ik heb besloten om mijn W123 uit de betaalde opslag te halen en dan dus maar gewoon in mijn eigen garage te zetten. Deze week nog even een APK en dan haalt een van mijn zonen 'm op en parkeert 'm in onze garage, voor eind van deze maand ivm onze nieuwe wegenbelasting wet!! Kunnen we in ieder geval weer twee jaar vooruit.
Ik heb in al die jaren eigenlijk nooit iets speciaals gedaan aan een van de drie wagens anders dan tank vol, wat extra lucht in de banden en zorgen dat ie goed schoon wordt weggezet. Ze staan alle drie bij een bevriende garagist in Utrecht en met een telefoontje zorgde die ervoor dat een van de wagens klaar stond als ik weer eens in Nederland was. Aangezien hij zijn eigen garagebedrijf had was er altijd wel een accu voor handen die een weekje in mijn auto kon.
Nu moet ik dus voor mijn eigen accu gaan zorgen. En ik realiseer me dat hoewel ik al decennia aan allerlei auto's sleutel ik nog nooit in mijn leven een acculader heb gekocht. Dus tijd om me daar eens in te verdiepen. Mijn W123 zal al gauw 4-6 maanden achter elkaar stilstaan. Soms zelfs iets langer. De auto staat in een afgesloten droge en deels verwarmde garage. Ik was van plan om de accu eruit te halen en bij mij thuis op te slaan.
Ik denk dat het niet zo zinnig is om een accu een half jaar of zo op een druppellader te laten staan? Misschien wel, heeft iemand hier ervaring mee. Een ander alternatief is, dacht ik, om de accu gewoon te laten staan en vervolgens aan een 'normale' accu lader te hangen. Heeft iemand ervaring wat voor accu en of laders wellicht het beste resultaat gaan geven in mijn geval? Dus langdurig geen gebruik en dan moet ie 't weer een paar weken doen!
Of kent iemand een bedrijf waar je echt goed advies zou kunnen krijgen. Heb al gebeld met Brezan maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Alvast bedankt
Jeroen