Een hele tijd gelden is er iets fout gegaan met mijn Unimog 404 met OM617 952. ik vrees serieus fout. Door verhuizing en opstart van diverse bouwprojecten (waaronder grote werkplaats) heb ik lang niet durven beginnen met uitzoeken wat er is.
Op een warme zomerdag mocht de 404 een trailer met minigraver trekken (ca 3 ton trekgewicht) door heuvelachtig gebied. Na een aantal kilometers kreeg ik langzaam minder vermogen en kort voordat ik op bestemming was haalde ik op het vlakke nog maar ca 60 km/h( dat is normaal echt wel 90-100). Motortemperatuur en oliedruk bleven de gehele tijd zoals ze horen.
Na de motor uitgezet, en diverse papierhandelingen vervolmaakt, te hebben wilde de motor niet meer starten. De oliekoeler leek wel een straalkachel (zit voorop de wagen). Door wat oliedruppels onder de wagen maar even olie gepeild: er hing nog net één druppel aan de stok!
Na heel veel olie bijvullen en afkoelen starte de motor met moeite maar leek het daarna weer goed te doen. Bij het slechte starten was de oliedruk wel lager, ca 0.5 tot 1 bar Helaas op de terugweg zonder trailer nog minder vermogen en uiteindelijk met nog geen 50 km/h thuisgekomen.
Nu loopt de olie er als vanzelf uit via krukaskeering en carter, zelfs na een half jaar nog.
Verwijderen carter staat op het programma, evenals compressiemeting. De turbo lekt geen olie en heeft geen axiaal spel.
Vallen de symptomen enigszins binnen een "bekend" OM 617 euvel?
Hoort het oliefilterpatroon "gedeeld" te zijn of is deze uit een stuk?
Ik ben benieuwd, groet, Geert