[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bout uitlaatspruitstuk afgebroken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 13:43

Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor KoenDW » 25 feb 2015, 21:39

Na het opknapwerk van de carburator zijn we stilaan meer op de weg beginnen rijden.
Nu ben ik tot de vaststelling gekomen dat bij het gas geven de uitlaat ergens 'lek' moest zijn.
Dit blijkt nu een bout te zijn die afgebroken zit in het motorblok, dus tussen uitlaatspruitstuk en motor.
Hoe zou ik dit het beste aanpakken op dit stuk eruit te krijgen?
Ik had aan uitboren gedacht maar dan zal ik waarschijnlijk de binnendraad beschadigen.
Zelf nieuwe schroefdraad tappen kan ik niet, heb hier zelf geen materiaal voor.
Stel nu dat ik het afgebroken deel wegboor, kan ik dan bijvoorbeeld een nieuw stukje tige filetée op één of andere manier vastkrijgen?
Avatar gebruiker
KoenDW
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 13 dec 2014, 11:03
Woonplaats: Lochristi - België
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor Frankie68 » 25 feb 2015, 22:29

klein gaatje in de bout boren en dan linkse tap,
eerst gaatje tikken met een scherp iets,voorkomt wandelen van de boor

en heet stoken die handel tijdens het eruitdraaien

linkse tap met wringijzer gebruiken
Frankie68
 


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor KoenDW » 26 feb 2015, 19:46

Bedankt voor de reactie.
Deze afgebroken bout eruit halen met linkse tap blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Zal nog wat tijd vergen en als het niet lukt toch maar nieuwe draad laten tappen.
Nog een vraagje: "Er blijkt ook een vrij grote scheur te zitten in de collector. Als ik er op tikte, zat ik er snel door, dus nu hebben we een gat van ongeveer 2 euro groot.
Vervangen of repareren?
Indien vervangen, iemand een online adres waar ik dit kan bestellen? M110 motor, collector bestaat uit twee delen
Indien repareren, lassen of één of andere pasta?
Avatar gebruiker
KoenDW
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 13 dec 2014, 11:03
Woonplaats: Lochristi - België
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor Pieter1967 » 26 feb 2015, 22:29

Hallo Koen,

Op welke plek is de bout afgebroken? Strak tegen de cilinderkop aan of steekt deze nog iets uit het blok. Indien deze uit het blok steekt, probeer eens een moer (van dezelfde maat) op het restant van de bout te (laten) lassen. Door het lassen wordt de bout zelf ook heet en wanneer (als) de moer goed vast gelast wordt kun je de bout er met wat geluk uit draaien.
Let op: wanneer de bout draait dan niet gelijk de bout er gelijk helemaal uit proberen te draaien maar beweeg wat heen en weer zodat de schroefdraad in de kop niet beschadigd.

P.s. voorwaarde is natuurlijk wel dat eerst het gehele spuitstuk verwijdert dient te worden.

Succes.

M. vr. gr, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor Coupe280 » 26 feb 2015, 23:36

hoi koen.
kan je ook uitleggen wat je onder een collector verstaat.
in het nederlands bedoelen we daar een onderdeel van de dynamo mee .
volgens mij bedoel jij er iets anders mee, maar wat?? is voor mij een raadsel
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor Frankie68 » 26 feb 2015, 23:50

dat vastlassen is idd nog beter
het metaal wordt heet en laat los..
als de linkse tap breekt ben je verder van huis
Frankie68
 


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor Tony MB » 27 feb 2015, 07:09

de uitlaat (inlaat collector) = is het uitlaatspruitstuk.
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor PascalvD » 27 feb 2015, 09:26

Welk uitlaat spruitstuk is het ik heb hier nog een setje van de W123 en de W126 liggen

En wat die bout betreft ik zou er een moertje op lassen en dan stukje los stukje vast en wat verder los en stukje vast totdat ie lekker soepel draait dan is ie er zo uit

Je zou ook met een linkse tap kunnen proberen maar bij de uitlaat van de m110 is op de meeste plekken niet veel ruimte

Succes gr pascal
PascalvD
 


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor KoenDW » 27 feb 2015, 17:23

Bedankt Tony voor de vertaling :) Ja het was nog een beetje op zijn Frans ne collecteur dus....
Die bout zit afgebroken in het blok dus hier iets aanlassen is onmogelijk. Als ik geen succes heb met de linkse tap zal het nieuwe draad tappen worden van m8 naar m10 dan.
Het spruitstuk is van een m110 motor deze van cilinder 4-5-6. Ik heb het onderdeel vandaag binnengestoken bij een man met ervaring wat metaalbewerking betreft en hij ging proberen om het gat dicht te lassen alhoewel kans op succes geen garantie was. Gietijzer waar de tand des tijds zijn werk heeft gedaan....
Heb je dit nog liggen Pascal of weet je mij een adres?

Gr Koen
Avatar gebruiker
KoenDW
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 13 dec 2014, 11:03
Woonplaats: Lochristi - België
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Bout uitlaatspruitstuk afgebroken

Berichtdoor PascalvD » 28 feb 2015, 12:01

Hallo koen
Ik heb hier nog een spruitstuk setje liggen voor de W123
En de W126

In welke heb jij belang ?

Als een bout vlak afgebroken is zou je kunnen proberen om er een moer tegen je kop aan te leggen en deze proberen vast te lassen aan de afgebroken bout dan heb je 90% kans dat ie nog mee draait en anders uitboren enneen helicoil er in draaien dan zit je weer op m8

Succes gr pascal
PascalvD
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten