[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Contactslot vast in stand 0 met stuurslot : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:25

Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor EmielW123 » 29 sep 2013, 23:33

Het contactslot van mijn W123 200 benzine is plotseling in stand 0 vast gaan zitten met ook nog het stuurslot erop. Ik had de auto niet thuis maar in de buurt op een pakeerplaats. Ik had al verhalen gehoord over slot uitboren/doorslijpen maar ik dacht eerst nog met flink jutteren, WD40, tikken enz. de sleutel om te kunnen draaien. Maar nee hoor het mocht allemaal niet baten. 3 sleutels geprobeerd die voorheen allemaal goed pasten bleven allemaal in stand 0 steken.
Dus het werd toch de behuizing doorslijpen. Maar eenmaal de tellerbak en bodemplaat gedemonteerd te hebben bleek er toch geen ruimte te zijn voor een slijptol.
Daarom eerst de borgklem erafgehaald en het slot doorgeboord (in verschillende stappen) tot en met boor 8 en toen het overige deel doorgezaagd en in 2 helften gebroken. Het stuurslot was er toen af maar ging er vrij snel weer op. Het probleem was dat er nog een deel in de stuurkolom stak.
De borgpen in het deel wat in de stuurkolom zit moest hiervoor worden ingedrukt maar dit lukte niet. De stuurslotpen wilde er niet uit omdat de behuizing was vervormd en hierdoor de stuurslotpen blokkeerde.
Om goed bij de borgpen te kunnen komen heb ik de stuurkolom losgemaakt (bovenste moeren onder tellerbak) en 2 moeren boven het rempedaal. Daarna kon ik de stuurkolom een cm of 6 laten zakken en kun je goed bij de borpen.
Ik heb toen met een dremel (met dank aan de friettent voor het lenen met de stroom) en diamantfrees de borgpen geheel weggefreesd. Daarna kon ik het overige deel uit de stuurkolom verwijderen.
Het stuurslot was er toen af maar ik kon nog niet starten. Volgende probleem was de stekker die in stand 0 niet losgenomen kan worden. Hiervoor moest de sleutel in stand 1 staan maar dat ging dus niet. Dus daarom maar de 3 boutjes van het contactblokje doorgezaagd. Het contactblokje kwam hierdoor los en had nauwelijks schade van het doorzagen. Nu kon ik de auto met een grote schroevedraaier starten en naar huis rijden.

De nieuwe cilinder (op chassisnummer) en contactslot behuizing zijn al in bestelling bij de dealer. Na dit demontage werk zal het monteren van het nieuwe slot wel niet meer voorstellen. Heb nog wel een vraag. Het zwarte omhulsel kan ik niet loskrijgen. Normaal kun je in stand 1 een paperclip o.i.d. in het gaatje steken om de blokkering eraf te halen zodat je het zwarte omhulsel eraf kan draaien. Dit lukt dus niet bij mij maar hoe krijg ik het omhulsel er nu toch heel af? Cilinder uit boren gaat niet want dit is een model met geharde stalen plaat.
Bijlagen
Contactslot_w123.jpg
Contactslot_w123.jpg (165.37 KiB)
EmielW123
 


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor EmielW123 » 30 sep 2013, 22:19

Inmiddels toch maar begonnen om het zwarte omhulsel eraf te halen. De enigste manier was om de behuizing net achter het omhulsel in te zagen tot de verbindingsas vlak achter de cilinder midden door was. Daarna kon ik de sleutel weer in alle standen draaien. Nu hoefde ik de sleutel maar in stand 1 te zetten en kon ik een paperclip in het gaatje steken. Toen kon ik het omhulsel eraf draaien en ook de cilinder eruit nemen.
Zelfs de cilinder kwam er geheel ongeschonden uit. Wel merkte ik nu de cilinder eruit was er toch een blokkering zit in de cilinder. Om de sleutel uit stand 0 te krijgen moet ik de sleutel wat op en neer jutteren. Het probleem van het vastzitten zat dus waarschijnlijk in de cilinder zelf en nu deze eruit is ontstaat er meer speling aan de achterzijde waardoor er net genoeg ruimte is om hem uit stand 0 te krijgen.
Was een behoorlijk lastige klus en hoop dat andere er iets aan hebben als dit probleem zich voordoet.
Bijlagen
Contactslot_behuizing.jpg
Contactslot_behuizing.jpg (60.52 KiB)
Contactslot_en_cilinder.jpg
Contactslot_en_cilinder.jpg (37.32 KiB)
EmielW123
 


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Liefhebber1983 » 01 okt 2013, 17:27

Je hebt t geluk dat je in 1x de goeie hebt gekocht! Succes met t klusje, je hebt hem er nu tenminste uit!

grtz liefhebber
Liefhebber1983
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 01 okt 2012, 13:11
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor EmielW123 » 02 okt 2013, 20:27

Nu had ik een gebruikte contactslotbehuizing op de kop weten te tikken (de nieuw bestelde kon ik nog annuleren) die afkomstig was van een 84-er. Maar nu is er toch een klein verschil.
De borgpin zit bij het 84-er slot op een net iets andere positie. 1 jaar verschil en gelijk past het niet meer. Geen idee waarom Mercedes dit zo bedacht heeft.

Om het 84-er slot toch te laten passen kan ik een nieuw gat boren in de stuurkolom. Maar de pen van het stuurslot die eruit steekt zit ook onder een andere hoek (zie foto: bovenaan het 84-er slot).
Als er in de stuurstang een rond gat zit dan zou het niets uit mogen maken, maar als dit het hetzelfde model is als de pen die erin valt dan werkt het stuurslot niet. Na dit voorval niet zo heel erg maar ik zou het graag willen of dit een probleem is voordat ik dadelijk weer een slot moet doorslijpen. :roll:
Bijlagen
Sloten_verschil_w123.jpg
Sloten_verschil_w123.jpg (38.54 KiB)
EmielW123
 


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Coupe280 » 02 okt 2013, 20:39

ik zou de pen er af slijpen.
liever zonder stuurslot en ergens voor diefstalbeveiliging een verborgen schakelaartje.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot - Opgelost

Berichtdoor EmielW123 » 06 okt 2013, 11:15

Ik heb het testant van de oude pen gepast in de stuurkolom. Wanneer de pen in het gat van het stuurslot viel kon ik de pen niet roteren maar was er alleen een kleine speling. Dus stand van de pen moet overeenkomen met het gat voor het stuurslot. Ik heb nu de borgpin en topje van stuurslot pen van het 84-er slot eraf geslepen en nu past het wel. Stuurslot werkt niet meer, maar dat is toch niet van buitenaf te zien.
EmielW123
 


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Coupe280 » 06 okt 2013, 14:29

hoi emiel.
wat ook niet van buitenaf te zien is ,
als je die zwarte ring van je contacct slot afdraaid door middel van een paperclip oid.er in te steken.
dan zit bovenop dat slot een blokkeerblokje zo kun je nooit het cilinderslot er zonder sleutel afhalen.
ik heb bij een auto waar ik het cilinderslot niet van vertrouwde dat blokkeerblokje er af geslepen.
zo kan ik die zwarte ring dus ook het cilinderslot er zo weer uit halen zonder sleutel.
en je ziet er niets van .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Wietse » 07 maart 2015, 22:45

Als ik even mag inhaken,
op bovenstaande foto's zit er een 2 polige mini stekker naast de sleutel. Iemand een idee waar het voor is?

Bij mij zit die er namelijk niet op , en ook op de kabelboom zijn de 2 draadjes niet aanwezig. Ik heb een 280CE uit 1977 zonder centrale vergrendeling.

Kan het in de schema's niet terug vinden, alleen de grote stekker op de achterkant, en die is globaal qua aansluiting van vele W123 types het zelfde.

Dus waar is die mini stekker voor???

wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Arie en Nico » 08 maart 2015, 00:12

Wietse,
Dat is een schakelaar die zodra je je sleutel eruit haalt de zoemer bedient als je het licht laat branden.

Gr, arie
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 595
Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Contactslot vast in stand 0 met stuurslot

Berichtdoor Wietse » 08 maart 2015, 00:56

Hoi A en N, dank je.

ik heb nu inderdaad verder gezocht in de schema's. Vanaf chassis eindnummer 021430 zit het erop. ( volgens Kluwer autohandboek) Een zoemer die afgaat wanneer je je portier open doet.

Het loopt via deurschakelaar, lichtschakelaar, contactslot.

Maar ik heb een vroege met chassisnr. 001262 dus het zit er niet op!! Dus ik kan rustig het contactslot vernieuwen.

Bedankt,
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten