MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:02

Werkt mijn automaat naar behoren???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Werkt mijn automaat naar behoren???

Berichtdoor Jeremy » 03 okt 2006, 23:18

Ik ben sinds kort in het bezit van een 280TE combi/station uit '79. Nu heb ik alleen het idee dat ik een trap mis van mijn automatische versnellingsbak. Heb het hele forum al afgespit, maar kom er niet helemaal uit, vandaar mijn vraag. Mijn Mercedes schakeld als ik normaal (wel een beetje stevig) op trek de eerste keer bij ongeveer 20 km/uur en de tweede keer bij ongeveer 80 km/uur. Daarna schakelt hij niet meer en trekt rustig door tot 140km/uur (harder ben ik er nog niet mee geweest). Is dit normaal of hoort hij eigenlijk nog een keer extra te schakelen. Ben ook aan het tellen geweest terwijl ik mijn kickdown gebruik, maar dat maakt geen verschil voor het aantal trappen. Bij hoeveel km schakeld de bak bij jullie? Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!

Groeten, Jeremy
Jeremy

Antwoord:Werkt mijn automaat naar behoren???

Berichtdoor Lode » 03 okt 2006, 23:27

De bak slaat de 1e over. Dat klopt. Alleen als je de push down knop (onder je gaspedaal) indrukt ga je terug naar de 1e.
Lode

Berichtdoor BenzBaas » 03 okt 2006, 23:45

zet de automaat eens in de L stand. Dan trekt hij wel vanaf 1 op. Naar de 2de versnelling heb je de keus: Of van 1 naar 2 doet de automaat zelf of je zet na opgetrokken te zijn de handel even op de S en weer terug naar L. Er wordt dan naar 2 opgeschakeld, en daar blijft hij ook in staan ookal trek je de handel weer in de L-stand.
Zet hem daarna op S en je hebt de 3e versnelling. Daarna in D, en voila daar is de vierde. Let op: schakel op aan de hand van de 'versnellingsstreepjes' op je snelheidsmeter, anders blaas je de boel op.

Schakelen meer automaatrijders (weleens) op deze manier?<br><br>Bericht gewijzigd door: BenzBaas, op: 2006/10/04 16:09
BenzBaas

Ik heb een testritje gemaakt

Berichtdoor Jeremy » 05 okt 2006, 20:09

Ik heb het even geprobeerd, maar als ik rustig weg rijd en dan de kickdown gebruik, gaat hij niet een versnelling lager. Ook in de L stand schakelt hij niet door, maar hij bestaat uit 1 versnelling. Misschien heb ik een andere automaat dan jullie?? Ik neem aan i.i.g. dat mijn automaat dus wel goed werkt en dat het normaal is dat hij maar twee keer schakeld. Vroeg me nog wel af bij hoeveel km/uur hij bij jullie overschakeld naar de laatste versnelling?? Gr, Jeremy

Bericht gewijzigd door: Jeremy, op: 2006/10/05 20:24<br><br>Bericht gewijzigd door: Jeremy, op: 2006/10/05 20:33
Jeremy

Berichtdoor eddy » 05 okt 2006, 22:15

interessante topic, ook voor mij,

ik heb namelijk geen instruktieboekjes kunnen bemachtigen bij de aanschaf.

ik zou best eens een uitgebreide beschrijving willen van een ervaren automaatkenner, met andere woorden , ik doe maar wat nu !

ik heb wel ontdekt dat je de automaat "vroeger" kunt laten schakelen door gas terug te nemen bij bepaalde toerentallen, maar zelfs daar weet ik het fijne niet van...........

is er iemand met een goede beschrijving, of een URL naar een bepaalde internet-site ?

groet, Eddy
eddy

Berichtdoor eddy » 05 okt 2006, 22:16

interessante topic, ook voor mij,

ik heb namelijk geen instruktieboekjes kunnen bemachtigen bij de aanschaf.

ik zou best eens een uitgebreide beschrijving willen van een ervaren automaatkenner, met andere woorden , ik doe maar wat nu !

ik heb wel ontdekt dat je de automaat "vroeger" kunt laten schakelen door gas terug te nemen bij bepaalde toerentallen, maar zelfs daar weet ik het fijne niet van...........

is er iemand met een goede beschrijving, of een URL naar een bepaalde internet-site ?

groet, Eddy
eddy

Berichtdoor 76RXVD » 06 okt 2006, 08:43

Mijn auto rijdt aan in de tweede versnelling, schakelt bij 30 km/h naar drie en bij ongeveer 48 km/h naar vier. Als ik veel gas geeft trekt hij verder door in de versnellingen.

De kickdown merk ik bijvoorbeeld bij inhaalmanouvres: Als ik 70 rij en wil snel met plankgas inhalen dan schakelt hij erkbaar en hoorbaar een versnelling terug.

Wegrijden in L, gevolgd door opschakelen naar D leidt tot 3 keer schakelen.
76RXVD

Berichtdoor Reinout » 06 okt 2006, 15:33

Mijn Benz (1980) start in z'n 2 (hoort volgens de boekjes) schakelt naar z'n 3 bij iets van 20 en naar z'n 4 bij ongeveer 55. De schakelmomenten zijn afhankelijk van acceleratie (via vacuum) en afstelling (bovenop kleppendeksel). Ik heb m'n automaat zo rustig mogelijk afgesteld, sneller gaat hij er toch niet van!

De 1 is de kruipversnelling, als je de parkeergarage uitrijdt, of het gaspedaal diep intrapt bij wegrijden schakelt de bak terug naar z'n 1.

Volgens de boekjes is de S stand de 3e versnelling max, de L stand is de 2e versnelling max. Dus in z'n L zetten helpt niets als je wil proberen in z'n 1 weg te gaan.

Ik heb trouwens een diesel, ik weet niet of dat wat uitmaakt voor het verhaal.

Reinout
Reinout

Gelukkig

Berichtdoor Jeremy » 06 okt 2006, 15:58

Nou dan ben ik gelukkig! Hij schakeld dus naar behoren. Ik weet alleen niet of hij ooit de eerste versnelling gebruikt, maar dat heb ik ook niet nodig (i.i.g. niet in Nederland). Hij trekt ook wel snel genoeg op als ik het gas volledig intrap, maar dat mag ook wel met een 2,8L motor. Bedankt voor de reacties allemaal, SUPER!
Jeremy

Keer terug naar Techniek