M'n '77 280CE loopt warm. Bij de laatste rit, temp. meter ging naar 120°, had ik de verwarming op max gezet in de hoop de watertemperatuur wat omlaag te krijgen en nog net op m'n bestemming te geraken. Wat me toen opviel was dat de kachel niet echt "kokend" warme lucht afgaf, eerder lauw.
Ik stelde vast, na het stilleggen van de motor, dat de onderste leiding, de uitgang van de radiator, koud was, de bovenste warm.
Ik vermoed dat m'n waterpomp het heeft begeven, dat er geen circulatie is. Thermostaat lijkt in orde, alleen krijg ik 'm niet uit z'n behuizing. Twee vd drie bouten braken af, de derde kwam wel los maar het deksel komt er niet af. Ook niet nadat ik ganse huis gedemonteerd had en er echt goed bij kon op de werkbank.
Nu heb ik de motor met de starter laten ronddraaien, zonder 'm te laten aanslaan. Ik zou denken dat er dan koelwater uit het blok komt gutsen nu het huis verwijderd is, maar dat gebeurt dus niet, wat mijn theorie van de kapotte pomp zou bevestigen. Tenzij het draaien op de starter niet genoeg is om de pomp het water te laten circuleren.
Heeft iemand een idee en raad voor dat ik m'n pomp van de motor haal?
Alvast bedankt voor jullie tijd en input.
Dirk