[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
niveauregelaar stuk / olie verversen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:29

niveauregelaar stuk / olie verversen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

niveauregelaar stuk / olie verversen

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 02 okt 2006, 23:54

Hallo techneuten,

Ik ben inmiddels begonnen met het vervangen van de niveauregelaar omdat deze niets meer deed. Het is de bedoeling dat als er gewicht in mijn laadruimte komt, dit kastje de vering doet oppompen!

Nu heb ik met veel moeite de olie leidigen er af gekregen (wat een pokke klus en overal olie) omdat de twee dikste muurvast zaten. Nu viel het mij op dat de olie zeer verontreinigd was en eigenlijk wil ik wel alle olie uit het systeem verwijderen omdat ik er dan nieuwe in wil doen! Er hoort groene olie in te ziten, maar het is zwart bruinig terwijl in het reservoir wel groene olie zit??

Dus weet iemand hoe ik alle olie uit het systeem kan verwijderen en hoe ik het er vervolgens weer in kan krijgen (zonder luchtbellen)?
Als ik er een andere niveauregelaar tussen heb gezet, waar moet ik dan op letten of wat te doen (ook met olie) er zit een ontluchtings ventiel op!

Gewoon olie in reservoir en motor aan zetten en wachten tot er een dikke straal verse olie komt??

Tips zijn welkom!!

JerommekeOhjajoh

Antwoord:niveauregelaar stuk / olie verversen

Berichtdoor bluemoon me » 03 okt 2006, 09:43

hoi, hoi,
dacht ik het wel, die friezen zijn ook maar gewone mensen;) ;) ;) ;) .
Ik heb altijd met friezen goed kunnen opschieten.Maar goed.
Mischien heb je er wat aan.
Een tijd terug is een slang losgeschoten onder het rijden. daar waar de aansluiting is voor de olieverdeler(foto.)
toen de motor draaide liep alle olie van het reservoir leeg en weg olie.Dus zou ik zeggen om je olie af te tappen maak je het slangetje los en vang dan wel de olie op.
Ook het reservoir kunt je gewoon verwijderen door de leidingen los te maken en de olie erin schijnt dus nog goed te zijn. Maar vanuit het kleurverschil zou ik zeggen dat je ergens een verstopping moet hebben.
Daarnaast voor het vullen heb je speciale hydrolic olie nodig!!
Je zou het gewoon kunnen vullen en ontluchten hoeft niet. (heb ik op de TD dag vernomen. Want ik had er extra naar gevraagd.)

gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor BenzBaas » 03 okt 2006, 11:10

ik heb die speciale hydrauliek olie gekocht bij de mbdealer. Duur, maar je weet zeker dat je de goede olie hebt...
BenzBaas

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 03 okt 2006, 20:20

Hallo mannen,

Ja die speciale en vooral dure olie heb ik al een poos in huis! De niveauregelaar had ik er tussen uit. Ik vermoed dat de olie uit de leiding die van motor naar dit regelaar zit, er uit is gelopen (1 liter of zo).

Bram, bedoel jij nu dat ik de auto moet gaan starten zonder de regelaar er tussen, zodat door de ontstaande druk alles er uit loopt?? Wordt dit niet een spuitboel?

Kiik heb nu alle 4 leidingen los, toch in de leidingen naar de schokdempers blijft dan gewoon vol zitten. Als ik aan de trekhaak trek (ik sta in de smeerkelder)spuiten ze een beetje olie, maar kan nooit alles er uit krijgen! Hoe werkt dit systeem eigenlijk? Wordt olie konstant rond gepomp dus ook de olie uit leidingen naar schokdemper of gasballen?

Een verstopping?? mmm hoe kom ik daar achter dan??

Als ik zelf niet hoef te ontluchten, waar of op welk punt worden dan al die ontstaande luchtbellen ontlucht??

veel vragen die schreeuwen om een antwoord
B)<br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2006/10/03 20:22
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Robert » 04 okt 2006, 00:27

Ik dacht zo uit mijn hoofd dat er een ontluchtingsnippel (zo als bij je remklauw) opzat en dat de originele olie bruinachtig van kleur is die van citroen is gif groen van keur, en ik had ook begrepen dat het systeem de olie constant rond pomp, dus alleen de uiteinden (lees bij de schokbrekers) kan de olie dus heen en weer gaan, maar schijnt toch op de een of andere manier de lucht er uit te drukken? Maar werkt je pomp wel? Waarschijnlijk weten Willen & Boy hoe het exact werkt.

Groet Robert uit AP ;)

Robert

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 04 okt 2006, 19:23

Hoi,
nu maar hopen dat Willem of Boy reageren!

Ik zet er niet eerder een andere tussen als ik weet hoe ik weet of het verstopt is of de pomp stuk is!

B)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor bluemoon me » 04 okt 2006, 19:58

ik zal eens gaan kijken op de cd van Jan Benz.je hoort het wel.
GR bRAM.
bluemoon me

Berichtdoor Boy » 04 okt 2006, 22:39

Boy

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 04 okt 2006, 23:24

Hoi Willem,

Oké duidelijk verhaal!! Nog één vraag aan jou. Als jij de olie verving en de oude olie er uit lietlopen via dat ventiel, kwam er dan bij jou ook van die vervuilde olie uit?? Zo nee, waar kan dit dan op duiden??

Ten tweede, met hoeveel druk verlaat die olie het ontluchtingsventiel (op niveauregelaar) bij die 1500 toeren?? (spuitend of ruistig). Dit vraag ik omdat iemand vermoedde dat er of een verstopping moest zijn of de popm het niet doet.

groetB)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:34

Hallo Vervolg,

Gisteravond heb ik het volgende gedaan:
Auto gestart en olie komt onder druk uit één van de leidingen, als ik toeten vrhoog spuit de olie er ook krachtiger uit. Conclussie pomp is goed en leiding is niet verstopt!

Heb toen alle olie er maar uit laten lopen dmv motor draaien te laten. Vervolgens nieuwe olie er in en weer even starten tot nieuwe dus schone olie uit het leidingkje kwam! Volgens mij zit er nu voor 95 procent schone olie in het systeem (de olie naar de gasbollen krijg ik er niet uit!

Verder een tegenvallen want ik had er netjes de aan en afvoerleiding aan Niveau regelaar (via internet bestelde 2de hands omdat ik die van Harry er niet op ga zetten) gekoppeld en de linker leiding naar gasbol om tot slot de rechter gasbol aan te sluiten.
Verdikke deze wil er dus niet goed in, ze trekt elke keer scheef dus is er iets aan de hand met schroefdraad! Morgen dus het spul er maar weer af en kijken waar het aan ligt!

Tsja je blijf bezig en soms ben je blij en soms ietsje teleurgesteld, ha,ha!

Foto van het Goud van Mercedes Benz!!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:34

Echt hier stond 2 keer bericht en had niets gedaan dus sorry!<br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2006/10/06 22:49

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:36

Hoezo is de olie vervuild, het hoort dus doorzichtig licht groennig te zijn, dus eruit met dat spul, maar dan moet er ook nieuwe in! Kost een paar centen maar dan is het wel groen;)

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:37

Zo de niet fubktionerende niveau regelaar is er tussen uit!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:41

Dit zijn dus de olie leidingen.
De 2 bovenste en dunste (steutel 11) zijn de leidingen naar de gasbollen.
De 2 dikkere (sleutel 12) daaronder is de aanvoer vanaf pomp en de retourleiding, die in een filter van het reservoir uitkomt!
Het is dus een continu rondgaam van de olie en kan zich dmv dit systeem zelf ontluchten! Tsja je leert van alles hier op de site, prachtig!!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 06 okt 2006, 22:44

Tsja Sjoukje vond dat de baas zelf ook even op de foto moest, sorry niet schrikken ik ben het maar! Nu maar hopen dat er geen schade claims komen omdat er vast enkele beeldschermen zullen knapen :blush:

Wel handig zo'n privé smeer kelder, ist niet!!

Wordt vervolgd!
B) <br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2006/10/06 23:54

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor benedendijker » 07 okt 2006, 00:48

Hoi Jeroen,
Waarik nieuwsgierig naar ben wat vloeibaar goud van Mercedes dan wel niet kost ?
De kleur van de olie de in niveau regelaar van mijn 300TD is ook beetje aan de chocoladekleur maar dan puur. Ik zal het geheel met belangstelling volgen ook al om de reden dat ik graag wil voorkomen dat die regelaar stuk gaat.
Ik moet toch maar een s naar Friesland komen, niet om een doppendos op te halen, maar een mens moet alles een keer meegemaakt hebben. Ik wil ik ook wel eens keer in jou smeerkuil staan. Ik heb de afgelopen week beide aandrijfassen vervangen, ik was blij dat een vriend van mij me daarbij geholpen heeft, alleen was me dat zeker niet gelukt.
Al met al alweer een probleem opgelost, ik wat foto's gemaakt maar of ik ze ooit op de site krijg, wie zal het zeggen. Zo had ik me voorgenomen om het geheel stap voor stap in beeld te brengen, maar steeds als ik een foto wilde maken dan dien je de handen te wassen die camera komt er niet uit te zien dus dan maar geen foto's.
Wellicht als ik ICT'er wordt dan komt het zeker goed.
Eerst maar eens met vakantie naar Zuid Frankrijk met de Benz, morgen dynamo vervangen en zondag op het gemakje naar France.
Wie weet mag ik daar ook de motorkap even open doen en ....... olie peilen!

met groeten
AD (Benedendijker);) :)
benedendijker

Berichtdoor Topasbrauner » 07 okt 2006, 13:12

Hee Jeroen, je wil toch niet zeggen dat jij dat bent op die foto he? Toen we biertjes aan het drinken waren in de lentezon zag je er heel anders uit! Mooie kentekenplaat ook, handig zo zonder tekens, MAGDAT?
Topasbrauner

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 07 okt 2006, 14:17

Ha die Job,

Maar natuurlijk mag dat, vooral als je bij een flitspaal iets te hard rijdt, ha,ha!

Ja job dat ben ik, maar op het lustrum was ik toch ook al zo??

Trouwens, ik heb een probleempje! Ik kan nergens een tap iets vinden die zo'n fijne draad maakt als die op of in de niveau regelaar past. Heb jij nog een tip??

Ik ga straks alles er weer afhalen en het leidingkje naar de rechterbol ook los halen. Mijn tactiek zal dan zijn om deze er als eerste op te zetten. en dan het geheel weer terug plaatsen en andere leidingen aansluiten. Vervolgens de uiteinde bij de gasbol!

Als dit niet gaat lukken hoop ik dat jij er (die overal een oplossing voor weet, OH JA JOH?? OH JA?? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Oh?!) een oplossing voor hebt!

B)<br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2006/10/07 14:18
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Topasbrauner » 07 okt 2006, 15:24

Ik zou dan dat hele stuk leiding vervangen met nieuwe nippels, of, als het kan qua lengte, de nippel eraf knippen (net achter de nippel), een nieuwe erop en een bolletje maken (heb je het gereedschap daarvoor? Zo niet, mag je het bij mij halen om te lenen.)

Makkelijkste weg is kompleet nieuwe leiding, voorgevormd, bestellen bij de dealer of M Kappen.

Ps, ik heb je laatste email gereplied, is dit nu jouw nieuwe emailadres?

Gr. Job
Topasbrauner

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 07 okt 2006, 19:59

Hallo Job en andere mensen,

Ja job je hebt als het nu is het goede email adres want ik heb een mail van je gekregen!

Verder "als Mozes niet naar de berg toe gaat, komt de berg wel naar Mozus". Ik heb dus gedaan wat ik eerder schreef en heb het nippeltje er nu goed en recht ingekregen. Maar nu mijn teleurstelling, het systeem doet nog helemaal niets.

Ik ga er van uit dat de niveauregelaar nu goed is, er olie druk is, maar er helemaal niet, na-da, noppes, njente, zero gebeurd :angry:

Heeft iemand nu nog een helder idee? Ik had ergens gelezen dat je de gasbollen nergens kan testen, is dat zo? Verder even mijn gezonde verstand (heb ik dat??) laten werken. Het zal toch wel heel toevallig zijn dat beide gasbollen en/of schokdempers kapot zijn toch?? Je zou dan op zijn minst verwachten dat er nog éénkant iets zou doen toch?? Verder zien die bollen er bost net uit (ik heb wel slechtere gezien)

Dus mensen laat eens werken die hersens en kom met een oplossing:P

Ik schreef gisteren nog aan nieuw lid, dat ik meestal wel plezier heb in het sleutelen. Nu had ik even dat andere gevoel vanmiddag:evil: <br><br>Bericht gewijzigd door: JerommekeOhjajoh, op: 2006/10/07 20:01

JerommekeOhjajoh

Volgende

Keer terug naar Techniek