[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
inbusbout stuurhuis uitgesleten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 11:04

inbusbout stuurhuis uitgesleten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

inbusbout stuurhuis uitgesleten

Berichtdoor Jim » 05 mei 2015, 19:38

Hoi
Al even geen W123 meer, maar toch even hier proberen met mijn vraag... als het mag
Mijn 209d busje heeft erg veel speling in het stuur, bijna 10cm vrije slag.
Zoals bij de personenwagens kan je die speling deels wegwerken met de stelschroef op het stuurhuis.
Maar nu is de inbusbout erg uitgesleten waardoor die met geen mogelijkheid meer los te krijgen is. De grote moer gaat nog wel los. Er zit vanalles in de weg dus je kan er niet bij met een hamer of dergelijk. Een torx bit er in meppen schijnt wel te werken, maar dit gaat niet zonder radiator (en misschien voorfront) te verwijderen.
Iemand nog een ideetje?
Ik hoor het graag

Groet
Jim
Jim

Re: inbusbout stuurhuis uitgesleten

Berichtdoor Herman250 » 05 mei 2015, 20:24

Hoi Jim,

Lastig probleem. Ik vraag mij af of de 10 cm vrije slag nog wel af te stellen is. Omdat de inbusbout is beschadigd, is hier in het verleden al eens aan gesteld. Stuurhuis vervangen of reviseren is dan denk ik beter.

Ik neem aan dat je wel hebt gecontroleerd of alle delen spelingsvrij is, dus dat alleen het stuurhuis de vrije slag veroorzaakt.

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Jim » 05 mei 2015, 23:07

Hoi Herman,
Door de schroef zo'n 2mm uit te draaien (de stelschroef draait dan mee) ging de speling al van 10 naar ca. 5-6 cm. Er zit dus nog wel wat verbetering in, maar echt strak zal ie nooit meer sturen met dit stuurhuis, daar ga ik wel van uit. De rest van het stuursysteem is nog goed.

Zou je de stelschroef er helemaal kunnen uitdraaien? dan kan ik makkelijk die versleten inbus repareren. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn ;)

groet
Jim

Berichtdoor Wietse » 06 mei 2015, 09:02

Volgens mij kan dat, die dikke is de borg. En wat heb je te verliezen. Er komt dan wel olie uit, en kijk uit voor vuil!! Een zandkorrel is genoeg.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jim » 10 mei 2015, 15:36

Bedankt heren, maar ik zal het niet kunnen uitproberen.
Ik heb de bus met speling en al verkocht aan een verwittigd man.

groet
Jim

Keer terug naar Techniek