MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 16:55

kilometerteller telt niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kilometerteller telt niet

Berichtdoor knooier » 07 okt 2006, 17:08

Wie weet waarom m'n kilometerteller niet meer telt. Heb 'm vervangen voor een andere, maar die telt een paar honderd meter en blijft dan ook steken. Druk ik op de resetknop, begint ie weer opnieuw een paar honderd meter te tellen enzovoorts.Iets met tandwieltjes heb ik onlangs horen fluisteren, maar wat dan?
knooier

Antwoord:kilometerteller telt niet

Berichtdoor Topasbrauner » 07 okt 2006, 21:29

Hallo Knooier,

Dat is toeval, dat je tweede teller ook versleten is. Want dat is het namelijk. Het asje dat door de cijfers loopt en via een tandrat ook je dagteller aandrijft, slijt na verloop van tijd. Daardoor verliest het grip en gaat doordraaien, zonder je cijfers mee te nemen.
Het is eenvoudig te verhelpen door het asje eruit te halen en wat op te ruwen en desnoods met secuur wat secondelijm er weer in te steken.
Ik kna een heel verhaal opsteken van hoe het precies moet, maar eigenlijk is het common sense als je de teller uit elkaar hebt liggen. Ik zou zeggen pak de teller die je nu los hebt liggen uit elkaar en ga stap voor stap na hoe het geheel werkt. Pak de as door de totaalteller eruit en knijp er met bijv. een zijkniptang wat groffe randjes aan. Bouw hem in elkaar en probeer met een boormachine of ie meetelt. Werkt het, zet hem in je wagen!

Lukt het niet (of wel natuurlijk), laat even weten
Topasbrauner

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 08 okt 2006, 02:33

zeg knooier, woon jij in omgeving almelo? jouw kleur auto zie je niet vaak namelijk en het valt me op dat ik de laatste tijd regelmatig een W123 in de kleur van je foto zie rijden... wellicht zin om samen eens te 'knooien aan de auto'??

groeten,

adriaan uit almelo
AdriaanVogelzang

Berichtdoor knooier » 08 okt 2006, 11:22

Bedankt Topaasbrauner. Ik zal er eens een winteravondje aan wijden. Ziet er allemaal nogal priegelig uit, dus moet ik even de tijd voor nemen.
Ik laat het tzt wel weten of het gelukt is.

Adriaan, ik rij inderdaad dagelijks vanaf Delden naar m'n werk in almelo. Dus dat zou heel goed kunnen dat ik het ben die je ziet. In Hengelo rijdt ook een 123 in dezelfde kleur, heeft alleen blauwe nummerplaten, ik gele.
Ik heb de auto van Lambert uit Almelo, jouw misschien ook wel bekend? B)

Bericht gewijzigd door: knooier, op: 2006/10/08 11:27<br><br>Bericht gewijzigd door: knooier, op: 2006/10/08 17:49
knooier

Keer terug naar Techniek