[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 Ramen achterportieren niet meer op- en neer : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 07:52

W123 Ramen achterportieren niet meer op- en neer

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W123 Ramen achterportieren niet meer op- en neer

Berichtdoor Herman250 » 12 mei 2015, 17:11

Hallo,

Het raam van zowel m'n linker- als rechterachterportier kan ik niet meer ophoog en omlaag zwengelen. Ik heb van de linkerportier de bekleding gedemonteerd en zie dat het raam los is gekomen van de strip waar deze geklemd hoort te zitten. Omdat de ramen behoorlijk zwaar op en neer gaan wil ik in ieder geval het rubber inspuiten met siliconenspray.

Het idee was om deze betreffende strips (met rubber) te vervangen. Echter worden deze niet meer geleverd... Wat kan ik nu het beste doen? Zelf zit ik eraan te denken om de ramen te demonteren en de strip opnieuw vast te maken. Maar ik weet niet hoe ik het raam kan verwijderen.

Dus kortom de volgende vragen:
- kan ik het rubber inspuiten met siliconenspray? Of is er een betere methode?
- hoe verwijder ik het raam?
- is er nog aan de betreffende strips te komen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr Herman
Herman250

Re: W123 Ramen achterportieren niet meer op- en neer

Berichtdoor Dester4749 » 12 mei 2015, 17:52

Hallo Herman,ik las dat je op zoek bent naar de strips waar de achterdeurenramen in zitten,als je ze niet kunt krijgen dan heb ik nog wel liggen compleet met glas er in en wat ook belangrijk is roestfrei, heb je belangstelling dan kun je
mij een PB of E-mail sturen voor informatie.
Gr,Hendrik.
Dester4749
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wietse » 12 mei 2015, 20:03

Als je gezien hebt dat ze los zijn gekomen uit die klemstrip, dan loopt alles klem. Niet verder draaien eraan, je maakt alles alleen maar krommer. Je moet alles demonteren en eruit halen. je ziet wel ergens moertjes die je met steeksleutel 10 kan losmaken etc.
Het gedeelte waar de ruit tussen geklemd zit, die gaan vaak roesten. Het zit in een rubber. Ik heb ze wel eens met kit/lijm weer erin gezet. Alleen dan kunnen ze er nooit meer uit, maar het is wel water dicht!

succes he, lekker klusje.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Wiebren240D » 13 mei 2015, 18:58

Hallo Herman

ik heb nog wel een paar handenvol met deuren staan.
of daar de achterruiten het nog van doen dat moet ik even uit zoeken

ik merk wel als je belang stelling hebt de kleur van de deuren zijn wit.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Herman250 » 14 mei 2015, 11:42

Bedankt voor de reacties heren!

Ik zit eraan te denken om eerst eens de ramen eruit te halen, dan kan ik op de werkbank eens bekijken wat er precies aan de strippen moet gebeuren. En als ze vernieuwd moeten worden, moeten de ramen er toch uit.

Maar ik heb geen idee hoe ik de ramen eruit krijg... Wie kan mij vertellen hoe dit moet?

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Wietse » 17 mei 2015, 11:11

die strip waar het raam inzit is een geheel. Deze moet je los maken van het raammechaniek. dopje 10 met klein verlengstuk , misschien moet je het raam een beetje omhoog of omlaag draaien . Als dat los is dan bovenlangs eruit tillen. Gaat wel lastig en 4 handen is wel fijn. Daarna het mechaniek losmaken en eruit tillen.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor WJ15129 » 17 mei 2015, 11:30

Ik heb even in de WIS gekeken wat er over geschreven staat. Het gaat iets anders als de voorruit.
De deurbeklding moet er af. En ook de raamsnorren aan de binnen en buitenkant. De binnenste kont meestal wel mee met de bekleding. De buitenste zit vast samen met de chroomstrip. Dit is om de opening aan de bovenzijde breed genoeg te maken, zodat de raamstrip erdoorheen past. Als deze strip echter erg rot is zal hij er evengoed niet door passen is mijn ervaring. Dan moet je de strip in de deur van het glas los moeten zien te krijgen en de restanten van de strip er op een andere manier uit frommelen.
Als de opening vrij is gemaakt moet het raam los van het hefmechanisme en vervolgens moet dit mechanisme uit de deur verwijderd worden. Dan laat je het raam tot op de bodem zakken en maak je aan de achterkant de raamgeleider los. Deze zit in het verlengde van het spijltje van het driehoek raampje in de deur met twee boutje vast. Dan trek je het rubber uit de geleider tot bovenaan bij het driehoek raampje. Dan zou er genoeg ruimte moeten zijn om het raam, met strip, uit de deur te halen.
Zo staat het er ongeveer, succes.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979

Keer terug naar Techniek