Alles wat hier boven genoemd is heb ik ook ervaren, allemaal bekende problemen, toeren, herrie, weggedrag, trillingen, verbruik en schakelen.
Het zijn toch allemaal punten die stuk voor stuk op gelost kunnen worden.
Toeren dat ligt gewoon het tijdperk die motoren zijn zo gemaakt, 4e 110 km/u 3000 toeren.
Wil je minder toeren dan zou je toch een andere diff moeten monteren maar dan kloppen de kilometers op je teller niet meer. Die van een 300SD past er onder maar ze zijn zeldzaam. Welke type je precies moet hebben weet ik niet meer.
Ik geloof dat er nu een 2.08 2.07 onder een turbo diesel zit.
Herrie, hier ga ik zeker wat aan doen, eerst heb ik de motorkap voorzien van een isolatie mat, dat scheelde.
Alle rubbers die op het schutboard zitten en bv kabel doorvoeren zijn moeten ook heel zijn. Geen open gaten vanaf het schutboard de auto in. Dat scheelde ook. Ik moet ook alle deurrubbers nog doen.
En het volgende, twee jaar geleden reed ik voor het eerst naar mijn werk met de Mercedes toen er een dik pak sneeuw op de motorkap lag, jeetje wat was de auto stil. Ik heb gelezen op de sites die auto/boot isolatie verkopen dat het dreunen en trillen van de motorkap ook er veel herrie veroorzaakt. Dus ik ga mijn isolatie mat er weer uit halen en de hele motorkap voorzien van een ontdreunings laag.
Weggedrag, toen ik de auto kocht, wat een drama het leek wel of de auto uit elkaar viel bij elke vluchtheuvel.
Hierop heb ik het hele onderstel nagelopen, draagarmen, stabilisatiestangen, veren. Alles vervangen.
De Auto neemt nu vlucht heuvels die ik met de luxe Kia niet durf te nemen. Oh ja ik heb geen T die hebben nog wel wat meer aan hydraulica voor de vering.
Dan niet vergeten om je stuur inrichting na te lopen, speling op de pomp, stuur demper, pitman arm.
Trillingen, Cardanas, lager, hardyschijven, jankend differentieel, bonkende steekassen, allemaal zaken om naar te kijken. Ik zelf ben er nog niet klaar mee, ik heb nog een draadje lopen van 8 pagina's en recent het probleem weer opgepakt.
Verbruik, ja de oude auto's zijn niet zo zuinig als een nieuwe helaas, wat ik over kan zeggen is dat staat van de motor toch wel erg belangrijk is. Zo liep mijn auto 1 op 8 en zelfs toen de kleppen niet meer goed sloten 1 op 6.
Ik heb toen maar de heleboel laten reviseren, motor, pomp, injectoren en turbo. resultaat
je moet ze zien staan kijken bij het stoplicht als deze jongen weg trekt
en nu de motor een beetje los is na 15000 km heb ik 1 op 11 gereden. Heerlijk gewoon de auto trekt gewoon in één ruk door naar 170 niet normaal.
En ook is de motor stiller dan voor de revisie.
Schakelen, met een automaat daar zijn ook al boekdelen alhier over geschreven, het blijft lastig. Ik heb altijd vernomen dat de automaten van Mercedes boterzacht schakelen. Maar alles valt en staat met de afstelling en bediening. Vacuüm, druk, afstelling kabels en stangen. Ik mijn bak laten reviseren en tot op heden is het er allemaal nog steeds niet beter op geworden. De fijn afstelling is vakwerk en ik hoop binnen kort dit met Govert te kunnen doen.
Kortom, koop een Mercedes doe de prijs maal 4 of 5 en dan weet je wat je kwijt bent om de oude dame technisch weer op orde te krijgen.
Kijk ik ben zo dom om de auto uiteindelijk in een concours staat te krijgen of althans supernetjes te krijgen met alles functionerend tot aan de airco toe.
Ik had inmiddels een leuke middenklasser kunnen kopen van het geld wat er in zit.
Maar precies zoals de topic starter zegt ze mogen me wegdragen in deze auto.
Ik hoop deze vakantie de auto weer mee te nemen naar Hongarije op bezoek bij Jan met zijn blauwe USA 300TDT, dit is echt een land waar de auto goed tot zijn recht komt, allemaal provinciale slinger weggetjes, heuveltjes, dorpjes.
Zonnetje, dak open, lekker cruisen met 80 km/u achter de ster aan die ver op de motorkap staat. Ik ga er voor !!!