[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stuurhuis(Tip?) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:09

Stuurhuis(Tip?)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuurhuis(Tip?)

Berichtdoor hhavrilla » 09 okt 2006, 16:17

Ben vandaag voor uitlijnen geweest(voorband slijt aan de buitenkant).Volgens hun was alles goed, behalfe een kapot Stuurhuis(Stuurwiel kon bijna een kwart slag gedraaid worden voor je een reactie zag). Aan het stuurhuis heb je een schroef waar je dit kan bijstellen. De borgmoer(M19)losdraaien, de imbusbout zolang uitdraaien,tot het lenkspeel noormaal lijkt.Borgmoer aandraaien. Ik wist het niet, daarom post ik dit.
De groeten van René
hhavrilla

Antwoord:Stuurhuis(Tip?)

Berichtdoor hhavrilla » 09 okt 2006, 18:19

Het zit mij niet lekker! Blijkbar ben ik te werk gegaan als én olifant in een porzeleinzaak. ik heb gehoord dat je heel secur me te werk moet gaan.(niet so als ik heb gedaan).Voor mijn gevoel zit het wel goed, de speeling die ik nu heb eropzieten is ca 4 fingers breed bevoor die wielen reageeren. én hij trekt nu ook niet na links, wat ie eerst wel ded(was constant aan het bijstuuren,de stuurdemper is nieuw).

Graag reactie

René
hhavrilla

Berichtdoor MarceldB » 09 okt 2006, 19:27

Tip: zoek in dit forum op 'stuurspeling'. Is al e.e.a. over geschreven...
MarceldB

Berichtdoor hhavrilla » 09 okt 2006, 20:07

Bedankt voor de reactie,kom niet verder dan twee paginas terug,war ik niets over "Stuurhuis" kan vinden. Wat ik graag zou willen weeten, is of het so ca. in de norm is de 4fingers breede stuurspeeling? Ik weet ook dat de dikkte van de fingers kan afwijken ;) . Wat hebben aandere 123er gebruikers voor een speeling?
hhavrilla

Berichtdoor Brijn » 09 okt 2006, 21:35

René

De maximale speling volgens het werkplaatshandboek is 25mm, gemeten aan de rand van het stuurwiel, en da's twee dunne vingers. De meeste 123's hebben overigens wel wat meer, wat niet direkt gevaarlijk is. Het gevaar van tè strak afstellen is verhoogde slijtage (lijkt me bij jou niet het geval, met nog vier vingers speling over), en de kans dat je stuur bij volledige uitslag links of recht vastslaat, een situatie die je nadrukkelijk NIET wilt meemaken. Even heel voorzichtig uittesten dus. Nog beter is even opkrikken met beide wielen van de grond en het stuur helemaal van links naar recht draaien. Gaat dat goed, dan heb je denk ik niets verkeerd gedaan. Stuurspeling kan overigens op nog meer plaatsen zitten dan alleen het stuurhuis, maar ik neem aan dat dat gecontroleerd is bij het uitlijnen.

Groet, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor hhavrilla » 09 okt 2006, 21:48

Bedankt voor de reaktie Bert! Voor de rest is alles gekontroliert, is trouwens niets aan de hand, over het veilige testen van de maximaale uitslag, ik ben uit onweetenheid gewoon gaan rijden, én het rijd perfekt,het blijft niets blokeeren of hangen. Denk dat het goed zit.
de groeten
René
hhavrilla

Berichtdoor janbenz1 » 09 okt 2006, 22:31

Dit heb ik eerder al een er over geschreven.
Staat onder een topic van algemeen.
Gebruiker

W123 Forum Guru
graphgraph

Klik hier voor een persoonlijk bericht.Bekijk profiel Antwoord:Speling stuur - 2006/03/12 13:18 Hallo Mick,
De speling op het stuurhuis is eenvoudig weg te stellen, ,maar vereist wel enige precicie en gevoel.
Wanneer je dit gaat afstellen, doe je door bovenop het stuurhuis de moer met inbusbout te lossen.
Houd daarbij de inbusbout op zijn plaats, zodat deze niet meedraaid.
Het is aan te bevelen om eerst de inbusbout op de moer en het huis af te tekenen zodat je weet wat de positie was voordat je begon te stellen.
Nu pak je de stuurstang vast en voelt wat de speling is.
Je kunt dit goed voelen, en kijk naar de wielen of deze beginnen te bewegen.
Je moet tegen het bewegen aan zitten en dan weet je de juiste speling, dit is een gevoelskwestie.
Wanneer de speling te groot is draai je de inbusbout UIT, OMHOOG dus.
Wanneer je dit doet voel je steeds weer of de speling iets af neemt.
Doe dit in hele kleine stapjes tot de speling minimaal is.
Speling van 2,5cm op het stuurwiel is toegestaan, maar het liefst iets minder.
Draai de inbusbout niet te ver uit, zodat het stuurhuis vast loopt.
Het inwendige is van staal en wil heel makkelijk knappen wanneer het onder te veel spanning komt te staan.
Wanneer je de speling hebt afgesteld draai je de contramoer weer vast, check altijd opnieuw de speling want deze kan iets verstellen wanneer de inbusbout wodt vastgezet.
Wanneer dit goed is krik je de auto aan de voorzijde op zodat de beide voorwielen van de grond vrij staan, en draai je het stuurwiel met draaiende motor heel voorzichtig naar links en rechts.
Je mag absoluut geen zwaar punt voelen tijdens het draaien, en het stuur mag absoluut niet vast gaan zitten.
Wanneer dit wel het geval is NIET forceren
maar direct de inbusbout iets indraaien, zodat hij ontspant .
Wanneer dit goed is kun je rustig een proefrit gaan maken, en voel je direct verbetering.
Veel succes, moet lukken maar doe het met beleid.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor Mart49 » 28 mei 2007, 00:15

Ik heb een W123 met een 190E motor er in.
stuurspeling afstellen???

Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig want ik kom er niet bij met een ringsleutel.

Als ik voel zit die inbus bout er al een cm uitgedraaid of zo. kan je dan nog verder uitdraaien.??

Groet,

Mart<br><br>Bericht gewijzigd door: Mart49, op: 2007/05/30 00:03
Mart49

Keer terug naar Techniek