[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Membraan in Stromberg-carburateur : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 21:04

Membraan in Stromberg-carburateur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor peterw123 » 10 okt 2006, 19:26

Mijn W123 230 heeft een Stromberg-carburateur met zo'n variabele venturi (mooi woord...) Die wordt bediend door een rubber membraan bovenin de carburateur. Daar zit een olie-reservoir bovenop, met een geel vuldopje. In dat reservoir hoort ATF-olie, zeker in de winter.
Mijn vraag is: hoe vaak en hoe veel olie moet er steeds worden bij gevuld. Ik heb er al een paar keer (in 1 jaar) wat olie bij in gedaan. Betekent dat dat er een lekje is (scheurtje in het membraan?) of is dat gewoon normaal?
Stel dat het membraan stuk is, is dat simpel te vervangen?

Mvrgr
Peter
peterw123
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor Lode » 10 okt 2006, 19:49

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. In een jaar mag er best heel wat uit verdwenen zijn. En gewoon bijvullen tot aan de rand (bij de gele dopjes).
Lode
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor hhavrilla » 10 okt 2006, 19:49

Hallo Peter! Ik heb dezelfde carburateur in de auto zitten. volgens mij is het geen ramp als je een paar keren olie moet bijvullen. Wat mij is opgevallen, als je hem normaal tot aan de schroefdraad vult dat ie in het begin sneller zakt dan daarna.Ook ik heb de membraan verwisseld, wat heel eenvoudig gaat.De stappen welke ik heb uitgevoerd zijn. eerst het olie met een spuit eruitgezogen,daarna de onderste(bij de grotere ronding)schroeven los, een je ziet de membraan, welke je kunt vernieuwen.let op de uit/in keepingen dat ie weer goed zit.alles weer opschroeven.
suc6 ermee.
René
hhavrilla
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor Jeroen » 10 okt 2006, 20:19

Ik vul dit reservoirtje ook regelmatig bij.

In alle eerlijkheid kan ik eigenlijk niet zeggen dat ik merk of het reservoir leeg staat of niet. Je zou denken dat je dat toch terug zou moeten zien in hoe de motor reageert oid. Maar geen van dit alles.

Maar ik hou toch voor de zekerheid dit reservoir gevuld. En inderdaad ATF olie erin. Min of meer dezelfde viscositeit ongeacht de temperatuur,

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor smeijers2 » 10 okt 2006, 20:46

als er een scheur in zet merk je dit echt wel, dan is het net of de motor telkens verzuipt wanneer je gas geeft.
zakt hij terug in toeren.
Ik heb er een met een rode dop, maakt dat uit met het vullen.
kijk alleen naar de pijlstok die aan de dop zit, als onder het schoteltje olie zet is het toch ok??
smeijers2
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor Lode » 10 okt 2006, 21:37

Ik was het verschil tussen rood en geel vergeten. Maar dat was het. Rood heeft een peilstokje eraan. Bij geel moet de boel gewoon vol.
Lode
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 10 okt 2006, 23:29

Hé mannen van het goede leven,

soms kan een foto enorm veel duidelijkheid brengen :P

B)
JerommekeOhjajoh
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 11 okt 2006, 00:21

hee dat is gek, ik heb er een met een gele dop en MET peilstok, zo'n ijzeren staafje er aan met aan de onderkant zo'n gevalletje met gaatjes en een soort van ringetje halverwege GRRRR ik ga morgen eens even een foto maken en posten misschien biedt dat meer duidelijkheid...

groeten

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor smeijers2 » 11 okt 2006, 21:04

Dacht dat ik en rodedop hat , heb toch een oranje.
De messing staaf is geen dipstick waar van af je het niveau kunt aflezen, maar is de damper "zuiger"
deze zorgt voor de damping.
Men moet de verdamper vullen tot aan de messing ring net onder de dop, +/- 10 mm.
Geld voor stormberg 175 cd 1981
smeijers2
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor smeijers2 » 11 okt 2006, 21:04

Dacht dat ik en rodedop hat , heb toch een oranje.
De messing staaf is geen dipstick waar van af je het niveau kunt aflezen, maar is de damper "zuiger"
deze zorgt voor de damping.
Men moet de verdamper vullen tot aan de messing ring net onder de dop, +/- 10 mm.
Geld voor stromberg 175 cd 1981

Bericht gewijzigd door: smeijers2, op: 2006/10/11 21:05<br><br>Bericht gewijzigd door: smeijers2, op: 2006/10/11 21:07

smeijers2
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 11 okt 2006, 21:06

ow dus ik heb geen peilstokje hmmz begin nieuwsgierig te worden naar hoe zo'n geval er uit ziet heeft iemand misschien een fotootje van het peilstokje?

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor smeijers2 » 11 okt 2006, 21:10

fotootje

smeijers2
 


Re: Membraan in Stromberg-carburateur

Berichtdoor Ad5805 » 06 nov 2014, 16:06

Hallo allemaal,

Ik heb ook een andere vraag over de peilstok:

Is de grote scheur in het geel dopje wel normaal? Ik bedoel is het wel standaard? Ik heb wat problemen met mijn W123/200 en mijn LPG garage zei dat het misschien hierdoor zou kunnen komen. Ik heb eigenlijk nooit erg opgelet bij het vullen van ATF olie, maar voor zover ik het mij kan herinneren, is er altijd een gleuf in het dopje geweest. De gleuf in het dopje is juist wel bedoel als beluchting om druk/onderdruk boven de membraan?
Op benzine loopt de motor erg mooi. Maar op gas, gaat het stationair soms zo langzaam, tegen het afslaan aan. Laat ik de motor zo op stationair draaien (zakt naar +/- 500tr/m), dan gaat de toerental na een tijdje (paar minuten) omhoog (+/- 1100tr/m) en loopt de motor weer mooi.
Iemand een idee misschien?
Ad5805
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 okt 2014, 17:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten