door Koning280TE » 07 jun 2015, 13:54
Om mijn kilometerteller te reviseren heb ik mijn klokkenhuis van de W123 280TE uitgebouwd. Door de hier aanwezige topics was dit een eenvoudig klusje. Het volgende probleem ben ik echter hier na veelvuldig zoeken nog niet tegengekomen. Hopelijk heeft toch iemand het meegemaakt en een mogelijke oplossing gevonden.
Nadat de revisie van de kilometerteller (Het slippende asje wat opgeruwd) naar tevredenheid was afgerond, wilde ik het klokkenhuis weer op zijn plek brengen.
Het probleem is echter dat hij niet ver genoeg naar binnen gaat. aan de onderkant zit de bak er ver genoeg in, maar aan de bovenkant steekt de tellerbak bijna een halve centimeter buiten de dashboardrand. Je ziet dan zeg maar als je er bovenop kijkt nog een stuk van de glasplaat zitten.
Ik heb geprobeerd door steeds terug te duwen en iets te kantelen naar boven en naar beneden om hem er volledig in te laten zakken maar hij stuikt ergens op, of komt aan de zijkant knel te zitten. Uiteindelijk heb ik het ook zonder kabels eraan geprobeerd omdat ik dacht dat die misschien ergens knel zaten, maar met alle kabels uit de weg blijft het klokkenhuis ook hangen. Als ik met een schuifmaat meet tot aan de metalen rand, dan zou er genoeg ruimte moeten zijn om de bak geheel naar binnen te laten zakken.
Een aantal jaar terug heb ik het klokkenhuis er ook wel eens uitgehad en toen zonder problemen weer volledig in kunnen bouwen.
Mijn idee is nu om de rand van het dashboard met zuurvrije vaseline in te smeren, zodat de bak makkelijker glijdt, maar dat werkt alleen als de blokkade aan de zijkant zou zitten.
Wellicht dat een van de andere clubleden hier nog een gouden tip heeft.
Alvast veel dank voor het meedenken!
Jan Henk