Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum (zal me binnenkort voorstellen).
Ik heb een 230E automaat uit 1982 op benzine met 222.000 op de teller. Een tijdje geleden liep hij stationair slecht bij een koude motor, niet heel schokkend, maar meer alsof hij af en toe een slag miste. Even later startte hij helemaal niet meer. De verdelerkap en rotor zijn toen vervangen, want de kap bleek gebarsten en daarna liep hij weer als een zonnetje.
Echter, een week later was het weer hommeles. Hij start heel moeilijk, en als je 'm dan al aan het lopen krijgt is het zaak om 'm op toeren te houden, want als je 'm naar stationair laat zakken gaat hij na ca. 5 seconden slecht lopen en slaat hij daarna af.
De volgende dingen heb ik gecontroleerd:
De brandstoftoevoer, daar lijkt niets mis mee te zijn.
De zgn. Zusatzluftschieber (Bosch 0280 140 127) (de schuif die parallel aan de stationairschuif staat en tijdens de warmloopfase extra lucht doorlaat om het stationair toerental wat te verhogen) heb ik bekeken en gecontroleerd: elektrisch is hij nog goed, maar bij kou opent hij niet helemaal goed; ik heb hem in de vriezer gehad en dan zou hij helemaal open moeten gaan, maar hij gaat niet verder dan voor ca. 1/3e open. Dit zou de slechte stationairloop kunnen verklaren, maar m.i. niet het slechte starten want een beetje gas geven tijdens starten zou toch hetzelfde effect moeten geven? Verder zou het vreemd zijn dat dit van de ene op de andere dag problemen geeft, aangezien het veroorzaakt worden door vermoeiing van het bimetaal en dat is volgens mij niet iets wat van de ene op de andere dag gebeurt.
Waar ik verder nog aan zit te denken als mogelijke oorzaken:
Onsteking - al vraag ik me af of dit kan verklaren dat hij daar alleen bij starten en stationairloop last van heeft
Vacuumlek: dit kan wel verklaren waarom hij alleen op toeren goed loopt, omdat er dan nog wel genoeg vacuum is. Echter, ik weet niet hoe ik dit moet zoeken (alle slangen en koppelingen zien er nog goed uit). Kan ook nergens een schema van het vacuumsysteem vinden.
Iemand nog andere ideeën? Alle tips etc. zijn van harte welkom!
Groeten, Mathijs