[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Luchtinlaat 230 : Wat is dit : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 18:02

Luchtinlaat 230 : Wat is dit

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Luchtinlaat 230 : Wat is dit

Berichtdoor rafvanbrandt » 14 nov 2015, 11:05

Goededag allemaal,

Weer even de tijd om wat te leren.
Als echte leek voel ik me wederom een held : gisteren de dashboardverlichting aan de praat gekregen van m'n W123 230 (1978). Yessss

Ik stel dus maar vragen. De meest domme waarschijnlijk eerst, maar zo leer ik iets hé.

Is het erg dat de dikke tube (dus niet die orange vacuumkabel) een scheur vertoont daar waar deze op de luchtfilter toekomt? Nu met tape dichtgeplakt.

Klopt het dat dit een soort 'overloop' is die de lucht uit de motor afleidt. Waarom dan naar de luchtinlaat vraag ik me af?

Heel veel dank.

Zie foto
Bijlagen
luchtfilter.png
luchtfilter.png (537.58 KiB)
Laatst bijgewerkt door Anonymous op 14 nov 2015, 11:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: titel aangepast
rafvanbrandt
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Luchtinlaat 230 : Wat is dit

Berichtdoor Dompie » 14 nov 2015, 13:50

Dat is je carterontluchting. De inwendige motordampen worden bovenaan het kleppendeksel afgevoerd naar het luchtfilterdeksel en door de motor mee terug aangezogen en mee terug verbrand. Een nieuw rubbertje zal niet zoveel kosten denk ik. Op zich geen ramp als er een scheurtje inzit.
Grt Dirk
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rafvanbrandt » 14 nov 2015, 13:58

Dank je wel.

Helemaal duidelijk voor mij!
rafvanbrandt
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1966

Berichtdoor RD500sec » 14 nov 2015, 15:07

Een scheur in deze slang zal een vacuüm lek veroorzaken, nu heb je het provisorisch verholpen, vervangen is op den duur aan te raden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Govert » 14 nov 2015, 16:42

Carterdampen zijn giftig, die wil je niet in de motorruimte, want dan worden ze door de interieurluchtinlaat aangezogen. Er is ook onderdruk in de luchtinlaat, waardoor de carterdampen goed worden afgezogen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek