[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opgelost : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 04 dec 2024, 21:42

Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opgelost

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opgelost

Berichtdoor Wim Matsinger » 04 feb 2016, 23:24

Beste mede benzers,


De verstuivers van mijn 300D heb ik na 253000 kilometers vervangen door gereviseerde inclusief brandplaatsjes Nu walmt de auto iets meer en ik vindt de motor iets meer knikkeren.

Hoe kan dit?

Ik laat zaterdag eerst de kleppen stellen ...dat lijkt mij de eerste stap?..of moet ik het ergens anders zoeken

Gr wim
Laatst bijgewerkt door Wim Matsinger op 06 feb 2016, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Pieter1967 » 05 feb 2016, 00:06

Hallo Wim,

Jammer dat je deze gevolgen constateert terwijl je stiekem verbetering verwacht.
Ik verwacht niet dat kleppen stellen het probleem oplossen tenzij het lang geleden is dat je deze gesteld hebt, maar baat het niet dan schaadt het niet. Ik zou eerder de afstelling van de brandstofpomp controleren. "Knikkeren" kan duiden op een hogere verbrandingsdruk in de motor óf een niet correct inspuitmoment terwijl walmen kan duiden op een grotere hoeveelheid ingespoten brandstof bij een gelijkblijvende hoeveelheid lucht. Het walmen kan ook komen door een verkeerd inspuitmoment of te wel een verkeerd afgestelde pomp.

Hoewel aan de brandstofpomp niets is veranderd en je waarschijnlijk ook geen klachten hebt gehad is een controle zeker de moeite waard. Je weet dan in ieder geval zeker dat dát goed is.

Succes, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Toontje » 05 feb 2016, 07:49

ik zou het dan toch in de verstuivers zoeken
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor JantjeV8 » 05 feb 2016, 08:51

Ik zou het allemaal even nalopen.

Als de oude verstuivers pisten, is ie nu de aangekoekte roet aan het mee verbranden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor wasibi » 05 feb 2016, 12:03

Wat zijn "gereviseerde" verstuivers?

Kans is groot dat deze verstuivers alleen zijn geperst en afgesteld.
Komt het bij voorkamer verstuivers nu niet zo nauw, maar de jaren en kilometers zullen toch hun slijtage gebracht hebben.
Kan het persen gewoon acceptabel zijn maar in bedrijf is het shit.

Auto verstuivers moet je gewoon nieuw kopen, niet zinvol om hier "echt" gereviseerde verstuivers in te doen zoals bij grote scheepsmotoren. en ook bij deze grote motoren gaat het ook wel eens mis ;)

Succes!

Alex
Groet,
Alex
Avatar gebruiker
wasibi
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 24 mei 2011, 20:43
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 13:08

Ze zijn geleverd door Alberts Oldtimer service..wel een goede club.

zojuist even gebeld. Het zijn eigenlijk nieuwe verstuivers, de behuizing worden gecontroleerd en schoongemaakt en geselecteerd en er gaan compleet nieuwe nozzels in. Ze adviseerde om inderdaad eerst vooral de uitlaatkleppen te controlleren en te stellen. En niet direct aan de pomp te gaan lopen klooien!

wordt vervolgd..
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 13:37

even nagekeken. kleppen zijn gesteld circa 30.000 KM GELEDEN!!!!!!!! Dus dat is een paar keer de norm.

nooit geen aanleiding gehad om dit een te doen. (SCHAAM)
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Bart200D » 05 feb 2016, 15:09

Je zal het verschil wel merken na kleppen stellen :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Tony MB » 05 feb 2016, 20:07

En de brandplaatjes zijn dat zeker de juiste, verkeerde plaatjes willen blijkbaar ook wel aanlijding geven tot roeten...
Waren de oude versleten?
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 20:39

Ja dat moeten de juiste zijn, ze zien er ook exact hetzelde uit. Ik lees overal dat indien je de verstuiver los haalt de brandplaatjes vervangen moeten worden. Nu is roetten een groot woord hoor.. Ze walmt meer bij stationair draaien wat eerst niet zo was....morgen eerst maar eens de kleppen controleren.
Uiteraard volgt er een update
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 21:53

Dit is met de oude verstuivers:

https://www.youtube.com/watch?v=TKD2H2uu_FU


Dit nu met de nieuwe: Loopt zeker niet mooier naar mijn mening.

https://www.youtube.com/watch?v=RGaoiJbhRY0
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Govert » 05 feb 2016, 21:59

Nieuwe verstuivers kunnen in eerste instantie een wat rauwer geluid geven. Er zijn ook verschillende typen nozzles

Hoe lang zitten ze er al in?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 22:03

Beste govert,

Nog geen 2km en 20 min draaien...ben ik te voorbarig?

Gr wim
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Govert » 05 feb 2016, 22:36

Een nieuwe verstuiver maakt een ander geluid dan een verstuiver die er al een paar 100.000 km in zit. En ze schijnen een beetje te moeten inlopen.

Kan ook niet zoveel misgaan: brandplaatjes moeten goed zijn (er zijn verschillende soorten, jij hebt brandplaatjes nodig met een groot gat, binnendiameter 1 cm. Je kan ze maar een keer gebruiken. Verstuivers op 70-80 Nm vastzetten, drukleidingen naar de verstuivers moeten niet onder spanning worden gemonteerd. Drukleidingen gaan op 25 Nm. Er mag geen vervuiling in de verstuivers gekomen zijn.

Ik zou er een goed lang stuk mee rijden. En de kleppen stellen zoals gezegd.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 05 feb 2016, 22:52

Bedankt govert..voor je snelle reacties..echt top
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Bart200D » 06 feb 2016, 02:08

Moet waarschijnlijk gewoon beetje inlopen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop

Berichtdoor Wim Matsinger » 06 feb 2016, 14:14

Beste mede benzers,

Alle kleppen zijn gesteld, conform de specificaties. Ze stonden te ruim. Vooral de uitlaat kleppen.
De motor klinkt weer zoals het hoort en walmt veel minder ..blijft natuulijk een oude diesel.
Tevens een ritje gemaakt van 15 km en ze rijdt super. En de stottering bij 80-87 is nu ook volledig weg.

Resultaat is dus goed.

Goeten wim
Wim Matsinger
 


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opge

Berichtdoor Wietse » 07 feb 2016, 12:16

Knikkeren hoort erbij hoor, met koude motor, is mij altijd wijsgemaakt door "experts"??, als de motor lekker warm is zal het weg moeten zijn en dan loopt die heerlijk zacht. Je hebt nu gewoon een redelijk optimale verbranding met die nieuwe verstuivers.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opge

Berichtdoor Bart200D » 07 feb 2016, 19:45

Klopt wat wietse zegt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Na vervangen verstuivers..meer roet en ruwere loop -opge

Berichtdoor Pieter1967 » 08 feb 2016, 12:20

Hallo wim,

Mooi dat het opgelost is. 30000Km geleden voor het laatst de kleppen gesteld???? dan was het wel echt nodig toch?

Ook mooi dat het een vrij eenvoudige oplossing was. Veel plezier er mee enne, wel op tijd kleppen stellen nu hé :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Groeten, Piet
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten