Als vervolg op mijn introductie topic:
post233319.htmlIk zal even wat info herhalen om het topic duidelijk te houden.
Ik heb een paar vragen m.b.t. het aanschaffen van een Mercedes oldtimer als eerste auto in Rotterdam, en om deze dagelijks te gebruiken voor woon-werk verkeer. Daar komt het één en ander bij kijken en veel kennis op dit gebied heb ik nog niet. Hopelijk hebben jullie wat tips en advies die me hierbij kunnen helpen.
Met 23 jaar wordt het eindelijk tijd voor een rijbewijs waar ik nu mee bezig ben. Ondertussen ben ik dus ook op zoek naar een leuke auto. Omdat ik zelf helemaal weg ben van oldtimers probeer ik er één te zoeken waarmee ik in Rotterdam kan rijden, die in mijn smaak valt en uiteraard ook te betalen is zonder dat ik mijn huis uit gezet hoef te worden.
Sinds kort is er in Rotterdam een milleuregeling die alle auto's van tussen 1976 en 1991 verbied het centrum in te gaan, daar waar ik net woon. Hierdoor valt een overgroot deel aan oldtimers helaas af.
De reden dat ik een oldtimer zoek heeft puur met smaak te maken. Ik voel me altijd anders wanneer ik in een oldtimer zit t.o.v. een 'normale' auto en vind ze qua uitstraling ook gewoon mooier. Het heeft gewoon 'iets'.
Mijn doel is dan ook niet om zogenaamd goedkoop te kunnen rijden of iets dergelijks omdat ik weet dat ik sowieso duurder uit ben dan met een nieuwere auto. Noch is het niet mijn intentie om goedkoop aan een auto te komen en die helemaal op te rijden. Ik wil er helemaal mijn eigen ding van maken, als een soort hobby project, maar wel voor dagelijks gebruik.
Na wat rondgevraagd te hebben op een ander forum kwam al snel een klassieke Mercedes naar voren wat ik altijd al mooie auto's gevonden heb. Deze zouden onderhoudsgewijs ook relatief wat gemakkelijker zijn omdat onderdelen bijvoorbeeld nog in omloop zijn en de techniek ook wat degelijker is mits onderhoud natuurlijk nooit achterstallig is geweest.
Het model wat ik zoek is een W114 of W115. Alles wat vóór 1976 gemaakt is, is in principe goed.
Bij voorkeur zoek ik een handgeschakelde transmissie, al sta ik ook open voor een automatische mocht er een bijzondere langskomen.
De brandstof ben ik nog niet helemaal over uit omdat ik hoorde dat diesel wat meer zorg nodig heeft. Hopelijk weten jullie hier wat meer informatie over te geven.
Qua budget had ik tegen €4000 in gedachten voor aanschaf met een extra buffer van €1500 voor eerste (spoed)reparaties.
Vanuit mijn werk ontvang ik €0,19 per kilometer wat in ieder geval de brandstofkosten grotendeels compenseerd.
Daarnaast hou ik €300,- in de maand in gedachten voor onderhoud, verzekering, etc.
De auto zou dan niet in perfecte staat hoeven te verkeren zolang het technisch maar in orde is en geen structuele problemen heeft. Ik zou dan zelf door de tijd heen het leuk vinden om te sparen voor verbeteringen die ik als het ware hobbymatig aanbreng.
De vragen die ik voornamelijk heb zijn;
-Is het haalbaar in mijn situatie om dit te kunnen doen? Wat is bijvoorbeeld een realistisch beeld van de vaste lasten en hoe frequent dient er een (duur) onderdeel vervangen of een reparatie uitgevoerd te worden?
-Waar moet ik op letten bij aanschaf en het gebruik van deze auto's?
-Ik lees dat diesels tijdens koude periodes veel tijd nodig hebben om voor te gloeien en voorzichtig ingereden dienen te worden. Heeft iemand ervaring hiermee? Een enkeling meldde dat je zelfs eerst nog een bak koffie kan halen tegen de tijd dat het voorgloeien klaar is.
En uiteraard alle overige tips die jullie hebben zijn van harte welkom. Mijn kennis is op dit moment vrij beperkt dus ik heb wat sturing nodig hiermee. Het rijbewijs moet nog gehaald worden dus er is geen haast of iets dergelijks.