door Pieter1967 » 14 mei 2016, 09:54
Goedemorgen, Marc en andere forumleden
Ik lees net deze post en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er hier oplossingen worden aangedragen voor zowel de dieselmotor áls de benzinemotor. En nu moet ik ook zeggen dat ik dat wel begrijpelijk vind. Ik kan ook niet helemaal helder krijgen over welke uitvoering het hier gaat.
Daarom Marc, wil je even aangeven of het hier om een Benzine of een Diesel motor gaat.
Dan nu naar de mogelijke oorzaken. Wanneer de motor alleen (of hoofdzakelijk) onder zware belasting stottert duidt dat inderdaad vaak op brandstofgebrek. Bij een dieselmotor zit er een doorzichtig kunststoffen voorfilter in de brandstofaanvoerleiding onder de motorkap vóór het hoofdfilter. Wanneer deze er inwendig zwart uitziet zit deze dicht met bacteriegroei (met dank aan die fijne biobrandstof). Filters vervangen en meteen je héle systeem, vanaf de brandstofpomp van en naar de tank, inclusief tankfilter en tank, goed reinigen. Gelijk even de leidingen doorblazen met perslucht nadat deze leeg gelopen zijn en wanneer je aan de ene kant blaast dan aan de andere kant een bij voorkeur witte doek voor de leiding houden om te kijken of er rotzooi in de leidingen zit.
Deze werkwijze kun je bij een benzineauto vrijwel identiek uitvoeren. Ik weet alleen niet of deze wagens een leidingfilter hebben maar ik neem aan van wel. Komt bij dat een wagen met een carburateur waarschijnlijk maar 1 brandstofaanvoerleiding heeft. Bij een injectiemotor zouden er twee kunnen liggen dacht ik maar ben daar niet helemaal zeker van.
Hopelijk vind je een duidelijke oorzaak.
Is er niets te vinden dan gaan we verder zoeken toch??
Succes.
Groeten, Pieter