De diesels hadden eerst een stang, die bepaalde alles, tot ongeveer 1980, toen had je een paar jaar met alleen vacuüm en toen werd er overgeschakeld op een kabel en vacuüm. Als er geen stang of kabel naar de automaatbak gaat, dan is je bak volledig vacuüm aangestuurd. Het vacuümniveau wordt bepaald door de stand van het gaspedaal, dus met het gaspedaal kan je de schakelmomenten bepalen. (Behalve in stand L, dan blijft de bak maximaal in 1 en 2 hangen, ongeacht de stand van het gaspedaal) Geef je vanuit stilstand volgas, dan zal de bak laat schakelen. Bij volgas zal je een licht schokje voelen bij het schakelen.
De stangen hebben alleen indirect invloed, omdat de stangen de bediening van het omschakelventiel en de VCV bepalen.
Hoe je de stangen moet afstellen staat in 30-300, sectie E, pagina's 27-33.
30-300 staat bij Motor Verbrennung > Motor 615, 616, 617.91
Hieronder staan nog de schakelmomenten, de jouwe staan in de rode lijn. Het zijn circa waarden. De snelheidsmeter en de bandenmaat kunnen afwijkingen veroorzaken.
- schakelmomenten.jpg (151.47 KiB)