[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
waar op letten bij een 230E : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:27

waar op letten bij een 230E

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

waar op letten bij een 230E

Berichtdoor ERKO240D » 09 jun 2016, 14:43

hallo,

Ga zaterdag kijken naar een W123 230E automaat bwj 1981 met 145000km.

wie kan mij vertellen of hier al de kj-tronic injectie opzit of dat hier nog een carburateur op zit?
En wat is betrouwbaarder of beter?
Ik hoor hier dus verschillende verhalen over ivm problemen met slecht starten na een tijdje uitvallen van de motor enz.
Komt dit nu alleen voor bij de 230 of ook bij andere benzine modellen?

Ik dacht altijd dat de 230 de meest betrouwbaarder motor is, is dit ook zo of maakt het niks uit welke benzinemotor je hebt.
Hoop hier wat meer duidelijkheid in te krijgen,alvast mijn dank voor jullie informatie :handgestures-thumbup:

Mvg,Erwin
ERKO240D
 


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor Coupe280 » 09 jun 2016, 20:06

gebruik de zoekfunctie eens van dit forum.
en dan als zoekwoord uitlaatspruitstuk 230.

ik dacht dat er veel problemen geweest zijn met gescheurde uitlaatspruitsukken van de m102 motoren.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor RD500sec » 09 jun 2016, 21:03

Een 230E heeft een M102 injectiemotor met de k-jetronic.
Een k-jetronic is heel betrouwbaar, een carburateur ook. Beiden kunnen storingen of defecten krijgen, daarover lees je hier op het forum, over de auto's die zonder problemen rondrijden worden veel minder topics geopend.
Ik geef de voorkeur aan de injectie, het is moderner, zowel de motor als de injectie, presteert beter, zowel in verbruik als in motorvermogen/ koppel.
Een auto die 145 000 km heeft gereden in 35 jaar, nog geen 4000 km per jaar is een zeldzaamheid.
Kijk goed of het verhaal erachter klopt, onderhoudsgeschiedenis, stempels in de boekjes, bonnetjes, etc.
Kijk naar slijtage sporen aan stuur, stoelen, sloten, schakelaars,speling op stuurhuis, etc.
Slechte warme start kan de accumulator zijn of lekkende injectoren bij de injectie motoren.
Uitvallen na een tijdje kan de ontstekingsmodule zijn.
Ook de carburateur versie kan zowel warm als koud startproblemen hebben.
Een carburateur behoeft op hogere km stand een revisie.
Bij een auto met een dergelijke km stand verwacht ik deze problemen niet.
De M102 is de modernste motor in de W123, de 2,3 met zijn injectie is een hele fijne motor.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor Toontje » 10 jun 2016, 06:46

kan maar 1 advies geven neem een persoon mee die dermate kundig is om zulke wagens te bekijken
of ga er mee naar toe ik weet niet waar je moet gaan kijken maar zal altijd wel iemand in de buurt zitten
ik besta van mensen die het niet doen
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor Wietse » 10 jun 2016, 15:04

En kijk vooral naar roest op de plekken waar je het niet kan zien, maar hoe zie je dat dan. Je moet er de kennis en ervaring mee hebben, 145.000 km is niks. Is het aantoonbaar? meestal niet ,.Een andere klok zit er in 10 minuten in. Ik heb er verschillende liggen, zelfs 1 met maar 69000 km, en toevallig is die goed dus die komt in mijn auto. ha ha. :woohoo:
De meeste zijn niet goed, te oud enz .
Is die in originele lak? Denk het niet. Een echte harde staat zomaar voor 10.000 euro bij een handelaar, en dan blijft het nog een gok qua roest. Ze verkopen sprookjes, echt waar.

Echt je bent niet de eerste die spijt krijgt.
Mijn volgorde van kopen is :

Eerst een garage voor jezelf,
dan informatie inwinnen, dan geld, en dan geluk. :dance:
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor ERKO240D » 10 jun 2016, 17:31

Hallo,

Ervaring heb ik genoeg met Mercedes W123 W124 daar gaat het niet om, alleen niet met de benzine motoren heb altijd diesels gehad.

qua roest weet ik wel waar ik moet kijken,en ik bekijk hem sowieso op de brug.
Heb in het verleden ook wel eens misgegokt dus daar leer je weer van :lol:

En natuurlijk zijn de meeste kilometerstanden een illussie dat weet ik ook wel maar dat vindt ik niet zo heel belangerijk bij een Mercedes.

Het gaat mij met name om waar ik op moet letten bij de benzinemotoren.

Mvg,Erwin
ERKO240D
 


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor ERKO240D » 11 jun 2016, 12:10

vanmorgen bij een 230E wezen kijken, binnen 2 minuten al weer weg gegaan :-o

de 230E was vanaf 2008 in zijn bezit,hij heeft er nooit wat aan gedaan zelfs geen olie beurten er zat nog steeds het zelfde op.

een echte liefhebber dus.............. :laugh:

mvg, erwin
ERKO240D
 


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor RD500sec » 13 jun 2016, 00:14

Hij houd waarschijnlijk van een originele auto :mrgreen:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor ERKO240D » 13 jun 2016, 08:15

Haha ja dat denk ik ook :grin: :handgestures-thumbup:
ERKO240D
 


Re: waar op letten bij een 230E

Berichtdoor Jeremiah1992 » 16 jun 2016, 19:36

Ik rij een 230E. Afgelopen 2-3 jaar nu zon 40000 km mee weg, staat nu op 290000.
Olie doe ik alleen bijvullen, verbruikt een liter op 1000km. Koelvloeistof ook een beetje. Verder een paar keer de bougies vervangen, oliefilter, luchtfilter, bougiekabels en verdelerkap. De gewoonlijke onderhoudsdingen.
Hij start altijd in 1 tik. Top ding.

Ik zou zeggen ga erheen, start ie lekker? Zet m uit bij warme motor, start ie nog steeds lekker? Vraag naar olie of koelvloeistofverbruik. Check de uitlaatgassen. Automaatbak heb ik niet dus kan ik niks over zeggen.
Belangrijk is hoe de body eraan toe is. Ik vind de 230E top.
Dit wilde ik kwijt, doe ermee wat je wilt en succes met je zoektocht
Avatar gebruiker
Jeremiah1992
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 14 maart 2013, 20:46
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten