door Pieter1967 » 22 jul 2016, 20:26
Hallo.
Dit kan vele oorzaken hebben.
Ik ga ervan uit dat je filters en tank vrij zijn van bacteriegroei
Retourslangetjes kunnen niet de oorzaak zijn van dit probleem. Deze voeren immers alleen de diesel terug naar de tank welke door inwendige lekkage van de verstuivers ontstaat.
Dit lijkt mij meer een compressie probleem temeer omdat het probleem optreedt wanneer de motor warm wordt / is. Je zegt dat de kleppen 1500km. geleden gesteld zijn, dat toch maar eens controleren. Ik adviseer je om een compressietest te (laten) doen. Dit behoort te gebeuren bij warme motor dus wanneer je het probleem hebt. Wil je kosten vermijden en ben je zelf handig dan zou ik de kleppendeksel er eens af halen. Ik verwacht in eerste instantie te krappe (of vrijwel geen) klepspeling of één (of meerdere) versleten nok(ken) van de nokkenas.
Uitleg: koude motor, klepspeling nog net voldoende om kleppen te laten sluiten, motor loopt (enigzins) normaal.
Warme motor, klepsteel zet uit a.g.v. warmte met als gevolg dat de klep, door het ontbreken van klepspeling, continu open blijft staan, motor loopt niet meer op 5 cilinders en gaat staan te schudden. Geef gas en het probleem wordt minder zichtbaar maar blijft bestaan.
Succes, Pieter