[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Rubber doppen aan de onderkant : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:46

Rubber doppen aan de onderkant

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Alex » 23 jan 2007, 17:57

Tja, als je de foto ziet denk je toch echt dat het een dop is voor de waterafvoer! Zit het gewoon dicht!

Mijn vraag of iemand weet waarvoor deze dop dient?
Gezien de andere foto zou deze toch gewoon open moeten zijn.

kan ik hem alsnog doorprikken of is dat niet verstandig?

Groet, Alex

Bericht gewijzigd door: Alex, op: 2007/01/23 17:02

Bericht gewijzigd door: Alex, op: 2007/01/23 17:03<br><br>Bericht gewijzigd door: Alex, op: 2007/01/23 17:03



Alex
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Alex » 23 jan 2007, 18:44

Hier is dan de afbeelding waarom het gaat...

Alex
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Alex » 23 jan 2007, 18:46

En dan de plaats: zijkant/onder, tussen voor- en achterdeur

Alex
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 23 jan 2007, 20:55

Hoi Alex,

Deze doppen horen gewoon dicht te zijn.
Ik zou ze ook niet doorprikken als ik jou was want dan krijg je meer water in je dorpels dan je zou willen.
Een van de doppen (met dat slurfje) is wel open en dat is een afwateringsdop.

De exacte functie van de andere doppen ken ik ook niet maar ik kan me er iets bij voorstellen dat ze gemaakt zijn om toegang tot de dorpel te verkrijgen of er wax in te kunnen spuiten tegen roest.

Helaas roest het rondom die doppen ook vaak (zoals je in een van mijn projecten hebt kunnen lezen).
Ze zitten namelijk niet alleen in de dorpel maar ook in bv. de bodemplaat, de wielkasten achter en waarschijnlijk op nog wel meer plaatsen. Die in de wielkasten zitten zijn trouwens een slagje kleiner.

Je kunt die doppen wel eens lostrekken en dan de eventuele roest eromheen even wegwerken. Dan gaat je dorpel langer mee. Ze zijn ook gewoon nog nieuw te bestellen. Ik heb er toevallig vandaag 7 besteld omdat er een aantal gescheurd en vergaan waren.

Groeten van Eric van de Rijnstadgroep.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Paul Snip » 23 jan 2007, 22:25

Rondom die doppen roest het vaak als ze er ooit uitgetrokken zijn, en niet weer afgedicht. Volgens mij worden deze doppen eerst geplaatst en dan pas komt de unterboden-schutz erover heen.
Mijn vriendin heeft een Golfje. Hier zijn ook ooit de doppen uitgeweest toen de auto vol water stond. (Vorige eigenaar). Als je ze dan terug plaatst zonder er even wat body-schutz, of strijkkit overheen te doen, roesten ze er zo uit.

Ik zou ze met niet uithardende kit weer terugplaatsen. Dan komt er geen vocht tussen.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 23 jan 2007, 22:44

Hoi Paul,

Ik ben het in deze niet helemaal met je eens.
Ik ben zoals je weet bezig in de wielkasten en daar zitten ook dergelijke doppen in.
Deze zijn er zo te zien nog nooit uitgeweest (zitten inderdaad onder een laag bodyschutz). Je kunt ze soms zelfs nauwelijks zien zitten. En toch roesten ze allemaal in meer of mindere mate. Het is natuurlijk rubber en na 25 a 30 jaar wordt dat toch wat hard en droog en dus kan er vocht tussen met als resultaat roest. :(
De nieuwe doppen zal ik op jouw advies met niet hard wordende kit terugplaatsen.

Groeten aan de Boven-Zwolle-groep van de Rijnstadgroep.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Paul Snip » 24 jan 2007, 01:44

Oke dan, zou best kunnen, Eric...

Ik bedoelde te zeggen dat je, als je ze eruit haalt, en zo weer terug stopt, het roestproces versnelt. Het kan best dat die van jou er nog nooit uitgeweest zijn, en dat het er toch onder roest.

Voor de zekerheid gewoon afkitten!!!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Alex » 24 jan 2007, 19:37

Eric, die afwateringsdop zit echt helemaal dicht. Deze heb ik dus maar doorgeprikt. Gek hoor, deze zat echt potdicht!

Waar komt het water vandaan, dat in die dorpels terecht komt? :S :huh: :dry: Schuifdak?

Alex
Alex
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 24 jan 2007, 22:45

Hoi Alex,

Die afwateringsdop moet volgens mij wel een opening hebben maar die andere niet hoor.

Op je vraag hoe het water in de dorpel komt moet ik je eerlijk gezegd het antwoord schuldig blijven.
Volgens mij hoort er normaal gesproken namelijk geen water in te komen. Ik hoop tenminste dat ze bij mij droog blijven.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de schuifdak afwatering in de dorpels eindigd.
Mischien dat een ander lid hier meer van weet:dry:

Groeten Eric (van de Rijnstadgroep).
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 15 feb 2007, 17:06

Hierbij alsnog een foto van de door jou bedoelde dop geplaatst. Ik ben vandaag met de dorpel bezig geweest en heb de omgeving van de doppen (voor zover nodig roestvrij gemaakt).
Deze dop moest er dus even uit.
Duidelijk is te zien dat er 3 gaatjes in zitten en dat het dus wel de bedoeling is dat hij open is. Gezien de constructie van de dop denk in niet dat hij voor afwatering is bedoeld maar voor ontluchting.
Als hij voor afwatering bedoeld zou zijn dan blijft er zeker nog een bodem water in de dorpel staan voordat het uit deze dop lekt. :(

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 15 feb 2007, 17:07

En hier nog een foto van de andere kant.
;)

Groeten,

Eric (van de Rijnstadgroep)

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor henklith » 15 feb 2007, 22:49

Klopt, er hoort geen water in de dorpels te staan, maar wat denk je als er wat gaten in vallen bv. aan de kop van de langsbalken (onder de deuren) dan wordt het water er in geperst, en dan is het beter dat het er in elk geval uit kan.
Groet, Henk Lith
henklith
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor henklith » 15 feb 2007, 22:52

Ik vergeet nog even te melden, dat die doppen met dat tuitje dus, ook op een specifieke plaats horen te zitten, dus niet zo maar ergens plaatsen:blink:
Die doppen zitten echt wat lager in de dorpel, kijk maar eens goed.
Groet, henk Lith.
henklith
 


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor Semrick » 15 feb 2007, 23:03

Je hebt helemaal gelijk Henk.
Dat gat van die specifieke dop is inderdaad anders dan de andere.
Maar.... door de dikte van de rand waarmee hij bevestigd zit zal toch niet al het water uit de dorpel verdwijnen en zal er toch een laagje achterblijven.
Het is helaas niet anders. Het beste is dus voorkomen dat er water in kan. :laugh:

Groeten,

Eric (Rijnstadgroep).
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Rubber doppen aan de onderkant

Berichtdoor henklith » 16 feb 2007, 01:23

Ha ha, je moet is goed naar die consrtuctie kijken Eric!
dan zie je dat dat rubber in een soort bakje ligt.
In dat bakje kan inderdaad iets water blijven staan, door de rand dikte:unsure:
Je kan (bedenk ik terplekke en op een laat uur) misschien een inkepinkje maken in die rubberrand, zodat ook practisch al het water uit het kleine kuipje nog weg loopt.
groet, Henk Lith.<br><br>Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/16 00:24
henklith
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten