[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
W123 300D : Logboek / Showroom - 15

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 07:17

W123 300D

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 20 jun 2016, 10:35

Govert,

Het voorbije weekend nog maar eens aan die VCV valve bezig geweest. Wat mij nu opvalt: jij zegt altijd dat het héél belangrijk is dat 0 vacuum wordt bereikt bij vollast.

Wel: als ik de vcv valve rechtstreeks aansluit op de eerste aftakking van de hoofdvacuumleiding en dan de hevel tot tegen de stop duw (dus zonder een 10 eurocent of dergelijke tussen) dan komt de vacumeter op 0 te staan. Doe ik dit in aangesloten toestand met de vacumeter aangesloten op de bakleiding, dan gebeurt dit niet ? Moet 0 vacuum er dan zijn mét of zonder het tien eurocent stuk ?

Wat ik mij nu ook afvraag: wat is het nut van dat 10 eurocent stuk ? Er staat een tekening hier in dit onderwerp van paar dagen geleden (unterdrucksteuerventil einstellen) waar ook wordt gezegd dat beide hevels tegelijkertijd moeten tegen hun respectievelijke stops komen te staan. Bedoelen ze dat er op dat moment dan ook 0 vacuum moet worden bereikt ?

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 21 jun 2016, 07:37

Als de VCV normaal functioneert, dan zal de het vacuüm naar 0 gaan als de hevel van de VCV tegen de vollaststop zit. Het kan echter na veel jaren gebruik dat de VCV niet goed meer werkt, dan gebruik je het schijfje om de veer van de VCV af te stellen.

Als de VCV is gemonteerd, wat voor waardes worden dan bereikt als het niet 0 is? Er zitten dan wat drossels tussen, dus er kan wat vacuüm overblijven, de pomp blijft immers werken.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 24 aug 2016, 08:37

Goeiemorgen Benzers,

Wederom ben ik hier weer om mijn verhaal te doen over de automaat :grin:

Nog steeds ervaar ik (soms) dat hij bruter terugschakelt dan nodig. Ik heb er nu speciaal op gelet en ik ervaar dit probleem zo rond de 40km/h. Als ik op die snelheid zit en het gaspedaal iets te ver indruk, dan schakelt hij bruut terug. Laat ik de gas dan los en doe ik hetzelfde opnieuw, dan schakelt hij wel mooi terug (zonder schok). In de tussentijd heeft hij wel iets meer km's / u maar toch.... Herkent iemand dit ? Of zou ik nu echt verkeerd rijden met de automaat ? Mij valt ook op dat hij beter schakelt als ik vertrek vanuit S en dan in D zet. Ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal gedrag is.
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Frankie68 » 24 aug 2016, 09:22

goedemorgen bart,

ik heb dat ook met mijn coupe

eerst in s en dan in d
in de bebouwde kom , of na stoplicht gewoon in s en rond de 50 in zijn d
want bij mij schakelt hij te vroeg of slipte hij rond 60 als ik gelijk in d rij
kan de bowdencable zijn maar ik moest ook dat inproviseren , de bevestiging
eerst s en dan d , dan gaat het goed
ik ben al lang blij dat alles uberhaupt loopt
dus ik ben geen expert, de finetuning weet ik ook niet
Frankie68
 


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 24 aug 2016, 10:01

Hey Frankie,

Slippen wijst op een vacuprobleem, weet er alles van :-).

Ik heb geen bowdencable, alles verloopt via vacuum. Ben wel blij dat ik niet alleen ben met mijn verhaal en dat er toch al iemand is die het symptoom herkent.

Ik hoop uiteraard op nog meer reacties :-)
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 04 sep 2016, 18:05

Als het gaspedaal diep ingetrapt wordt, dan zal de bak terugschakelen onder last, dan zal je een schakelstoot voelen, maar het moet geen harde klap zijn. Nu je modulatiedruk goed is ingesteld, dan zou je nog iets kunnen doen met de afstelling van het vacuümventiel (VCV), het kan zijn dat die net iets te snel het vacuüm afbouwt, waardoor de bak iets te enthousiast terugschakelt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 04 sep 2016, 20:20

Hey govert. Als het gaspedaal diep ingetrapt wordt is het soms net of ik kickdown doe... Van zodra ik dat voel, los de gas even en als ik dan terug gas indruk, gaat het terugschakelen veel beter, net zoals in je uitleg. Zou dit iets met die vcv te maken kunnen hebben denk je ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 04 sep 2016, 20:48

De VCV regelt het hele schakelen, dus je zou met T-stuk een vacuümmeter kunnen aansluiten, de vacuümleiding steek je door de doorgang door het schutbord, dan kan je tijdens het rijden het vacuüm in de gaten houden. Het kan zijn dat de VCV iets te snel het vacuüm afbouwt.

Maar als je het pedaal diep intrapt, zal de bak in de regel met een schokje terugschakelen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 04 sep 2016, 20:52

Ik vind het terugschakelen nogal bruut de eerste keer. Das net kickdown. Niet echt leuk als je zo in de stad rijdt en constant je gaspedaal in het oog moet houden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 22 sep 2016, 11:27

Heren Benzers,

Ik heb een vraagje over het schuifdak in de 300D.

Ik heb gisteren mijn geleiders eens gereinigd en gemerkt dat de borstels die rondom het schuifdak zitten hun beste tijd hebben gehad. En aangezien voorkomen beter dan genezen is, had ik graag geweten welke onderdelen ik best vervang én waar ik aankan zonder schuifdak uit te moeten halen ? Of algemeen: welke onderdelen vervang je best om het water tegen te gaan ?

Zie foto. Als jullie mij de nummers kunnen zeggen zou dat héél fijn zijn.

Thanks !
Bijlagen
image001 (2).png
image001 (2).png (119.3 KiB)
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor 2m1300TDT » 22 sep 2016, 12:33

bestelnummer: 108 782 01 98
zie ook:
raamsnorren-open-dak-t3053.html

met plaatjes, je hoeft het dak er niet uit te halen, mocht je wel doen om op roest te controleren, 2 handen erbij is fijn.

de schroef voor de hoogteverstelling niet veranderen als alles goed werkt.
2m1300TDT
 


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 22 sep 2016, 12:50

Hoy 2m !

Thanks voor de info, hier kan ik echt wat mee.

Wat een fijn forum is dit toch.
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 30 jan 2017, 17:58

Heren benzers,

De subframe rubbers zijn binnen van Steronderdelen. Dat wordt dus een sleutelzaterdag :-).

Maar daarover later meer. Waar ik momenteel mee zit:

Een aantal weken geleden heb ik bij Toontje de automaatbakolie en filter vervangen. Ben alleen toen vergeten om de koppelomvormer laten leeg te lopen :oops:

Dus toen ik er drie liter verse olie had opgedaan zei Toontje dat ik best zou stoppen of het zou wel eens te veel kunnen zijn.
En inderdaad, de automaat schakelde niet meer goed. Gisteren met de vacupomp al wat kunnen afzuigen terug en het schakelen gaat terug beter :handgestures-thumbup: . Maar het effectief op correcte bakdruk zetten, kan toch enkel maar als je zeker weet dat je olieniveau goed staat, toch ? De bakdruk hangt toch samen met de hoeveelheid olie die in de bak zit of vergis ik me ?

Ps: zijn er hier soms Belgen die ook een W123 300D automaat uit 1980 (vacugestuurd) hebben ? Ik zou graag eens met een andere rijden, gewoon om te weten of er verschil op zit of niet.

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 04 feb 2017, 00:12

De bakdruk hangt wel een beetje af van de hoeveelheid olie, dat wil zeggen als er te weinig olie inzit, dan kan er geen of onvoldoende druk worden opgebouwd. Als er teveel olie inzit, dan wordt de druk niet hoger, want de oliepomp bepaalt de druk. Onderdelen van de bak kunnen wel beschadigd worden bij teveel olie, of de olie komt uit de peilbuis naar boven tijdens het rijden.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 15 feb 2017, 12:53

Hallo heren Benzers,

Wederom jullie advies nodig.

Het is mij al een tijdje opgevallen dat wanneer ik de tempomat gebruik, deze schokkerig aanvoelt tijdens het rijden. Vooral als het bergop of bergaf gaat fluctueert de snelheid een beetje.

Nu is het zo dat de vaculeiding op de tempomat is aangesloten op het gele ventiel van de centrale vergrendeling: hoort dit zo ? Of welke twee leidingen horen hierop te zitten ?

Wanneer ik de vacumeter aansluit op de leiding naar de tempomat, houdt deze geen vacuum dus ik ga ervan uit dat het diafragma z'n beste tijd heeft gehad ? Is dit nog te bestellen / repareren ?


Groeten,
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 18 feb 2017, 21:17

Geen reacties ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 28 feb 2017, 17:41

Goeiemiddag Benzers,

Hier volgt een nieuwe vraag voor jullie :) .

Ik ben bezig om de W123 af te helpen van zijn Yankee verleden maw zijn amerikaanse opties te verwijderen.

Momenteel heb ik mooie europese achterlichten vanbij Toontje die ik graag zou plaatsen. Bij de amerikaanse lichten zit je nog met die sidemarkers: geeft dit problemen bij de omschakeling ? Ook is het zo dat wanneer ik de auto kocht er geen mistlicht voorzien was: dit werd toen opgelost middels een kabeltje dat ik zie vertrekken van de linkerachterlichtunit naar de verlichtingsknop op het dashboard. Iemand die hier reeds hetzelfde heeft gedaan toevallig ?

Ik ben dan ook nog op zoek naar de zwarte rubberen stukken die onder de lichten zitten.

Bedankt allemaal !
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 300D

Berichtdoor Hans230CE » 28 feb 2017, 23:00

Jij wil ze eraf, ik wilde ze erop :blink:

Op de stekkers van de pinkers/side markers heb je 3 pinnen, standlicht, pink en massa. Uit een verleden dacht ik dat je die zo op een EU pin kan zetten, de side marker zit dan op een plastiek pinnetje; gewoon es proberen.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron