door Pieter1967 » 02 okt 2016, 15:59
@Mark, mooi dat het gelukt is. Hopelijk blijven de nieuwe hendel en kabel nu heel. Zoals gezegd, met een vul- / onderlegplaatje kun je voorspanning verminderen en t'och je motorkap uitlijnen zoals jij dat het liefste hebt.
@Richard,
Jij hebt het NIET over een W123 motorkapvergrendeling maar over een ander type, wellicht over je eigen 500SEC, geen idee. Ik ben zojuist nog even bij mijn W123's gaan kijken en het zit echt zoals ik in mijn eerste reactie heb verteld. De W123´s hebben géén centrale, verende, pen in de motorkap zitten waarmee je de hoogte en plaats van de pen kunt instellen. Ik heb bij een vroege W123 (bj. 1977) én een latere (bj. 1985) gekeken en zelfs even bij een W115 van bj.1975 gekeken en deze auto's hebben allemaal vrijwel hetzelfde systeem. Aan de binnenzijde van de motorkap zit een "vangplaat" geschroefd die de sluithaak van de motorkapsluiting moet opnemen en vasthouden. In de bovenste radiatorbalk wordt met 4 schroeven de motorkapsluiting gemonteerd welke een ontgrendelbare sluithaak bevat evenals een aparte verende drukstift, voor het omhoog duwen van de motorkap. Zoals door Mark gezegd, hij gaat nog foto's plaatsen in een apart topic, daarin zal alles wel duidelijk worden. Komt dit topic er niet dan kan ik eventueel wel foto's plaatsen van een W123 motorkapsluiting. Met behulp van onderlegplaatjes kan men de voorspanning van de ontgrendeling afstellen mocht deze te groot zijn. Ik weet niet of deze plaatjes te koop zijn, ik heb ze wel eens zelf gemaakt. Wellicht is deze kennis bij een ander lid voorhanden.
Ikzelf ben, net zoals jij, ook van mening dat de motorkap aan de voorkant gelijk zou moeten liggen met de voorschermen maar dat is persoonlijk.
Groeten, Pieter