Goede middag allemaal
Alhoewel ik bewust ben van het feit dat dit voornamelijk een personenwagen forum is ben ik lid geworden.
Ik bezit een Camper gebouwd op een 409D hetgeen de aandrijflijn heeft die erg veel gelijkenissen vertoond met de 123
Kortom , OM617.913 65 kW 1986 met een volledig vacuüm gestuurde 4 traps automaat er achter.
Doordat de bak in eens ruw en erg laat is gaan schakelen ben ik al zoekende naar de oorzaak hier terecht gekomen.
Met enige ( zeker niet verkeerd bedoelde) tevredenheid las ik hier dat er meer van dit soort fenomenen werden beschreven.
ik hoop hier dan ook op positieve wijze mijn ervaringen te delen en jullie ervaringen te lezen en te leren.
Verder ben ik stevig verliefd op; als eerste mijn vrouw , en tweede mijn Campertje
na twee jaar zoeken hadden we hem gevonden en zijn er meteen twee keer mee op vakantie gegaan.
Een geweldige rit doorheen geheel Frankrijk om de voorjaar regens te ontlopen. en recent een naar de Belgische kust war we van een formidabel najaar hebben genoten.
Nu 5500 km later + een pech gevalletje door ongelukkig gebroken V snaren, de aandrijflijn in optimale conditie aan het brengen. Voor het breken van de V snaren had ik al in de laatste vakantie last van te laat opschakelen.
Het voetje lichten om sneller te schakelen, wat eerste vakantie wel lukte, lukte niet meer.
Kortom schakelen is op hoge toeren en plots en pas hoger dan de 80 Km per uur naar de 4 !
Deze fenomenen beschrijven jullie hier meermalen uitstekend en ook diverse oplossing methodes die ik inmiddels zelf ook gevonden had. ook een draadje over herstel van de Vacuüm regelaar aan de zijkant van de pomp inmiddels gevonden en er meteen uit geleerd hoe deze correct af te stellen is.
Ik was dus nu het gehele vacuümsysteem aan het doorlichten.
Nu ben ik zover dat ik een slang naar niks zie lopen achter de dashboard.
Een zwarte slang is dat die aan de zijkant van de Vacuüm regelaar aan de dieselpomp naar achter het dashboard loopt. Daar, naar die richting lopen twee andere slangen ook heen, maar dei behouden wel hun vacuüm.
Alles lijkt verder overal zijn vacuüm te behouden. Alleen deze losse slang dus duidelijk en logischerwijze niet.
Voor ik daar iets ga demonteren wil ik eerst de anatomie van de vacuüm zaken daar leren kennen.
Graag hoor ik van jullie wat daar zit en wat dat, en waarom dit daar doet als het doet wat het doen moet .
Groeten
René