[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
En nu heb ik er twee..... : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 05:26

En nu heb ik er twee.....

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 08 okt 2016, 17:06

Goedendag mede-Benzers.

Nee, een regelmatige "poster" ben ik niet, enerzijds omdat ik doorgaans niet zoveel te melden heb en anderzijds omdat ik geen liefhebber van typen ben (ik kan het ook maar met twee vingers en dat vind ik al heel wat). Maar de laatste maanden zijn er wat veranderingen in mijn wagenpark opgetreden en wellicht vinden jullie het wel leuk om daar deelgenoot van te worden.
Zo'n drie maanden geleden begon het motortje van mijn rusty but trusty Vauxhall Cavalier, die ik hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer gebruikte, kuren te vertonen en na het vervangen van de bougies, bougiekabels, verdeelkap, rotor en condensator, bedacht de garage dat het wel eens aan de ontsteking zélf zou kunnen liggen. Nu zijn Vauxhalls best leuke auto's, maar knap lastig als het om de onderdelenvoorziening gaat, maar gelukkig had ik bij aankoop van de auto een zak met spullen gekregen, waaronder een gebruikte ontsteking. Toen ik die 's avonds evenwel naar de garage wilde brengen, merkte ik al gauw dat mijn auto een rookgordijn creëerde van hier tot London. Gekoppeld aan het feit dat ik al maandenlang om de paar weken een litertje koelvloeistof had moeten bijvullen, was het zelfs voor een leek als ik niet moeilijk om te bedenken dat het hier wel eens om een defecte koppakking zou kunnen gaan, hetgeen de volgende dag door de garage werd bevestigd, met de toevoeging dat reparatie een kostbare zaak zou worden.
De vraag was: wat nu? Aan de ene kant was ik toch wel behoorlijk gehecht aan die Engelse Ascona-twin met zijn malle neus, maar aan de andere kant leek het me niet zinvol om veel geld te steken in een autootje van 700 Euro. Bovendien wilde ik nu ook wel eens naar mijn werk in een echt leuk voertuig, dus gauw naar de site van Speurders om op zoek te gaan naar een passende vervanger. Mijn bestedingsplafond verhoogde ik naar het lieve sommetje van 4000 Euro, want ik kwam er al vrij snel achter dat er onder de 1000 Euro maar weinig leuks viel te halen. Mijn oog viel op een fraaie W123 230 coupe uit - interessant! - begin 1977, die er nog zeer goed uitzag, op de foto's althans. Volgens de eigenaar was het ook daadwerkelijk een zeer goede auto met enkel wat roestschade aan beide achterwielkuipranden, maar dit zou voor slechts 400 Euro hersteld kunnen worden. Ik kreeg ook nog een heel moeilijk verhaal te horen over hoe het de wagen van zijn stiefvader was, die ernstig ziek op bed lag, en hoe zwaar het de familie viel om de auto derhalve te moeten verkopen, maar ik laat me maar niet uit over de geloofwaardigheid van dat verhaal. Daags daarop ging ik helemaal naar Apeldoorn om de auto te bekijken in gezelschap van mijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend, zodat het in elk geval een gezellig ritje werd. Toen we de auto van een afstand waarnamen zag ik de roest onder de voorbumper al zitten en eenmaal dichterbij werd het nog dramatischer, want ook op andere plekken vielen de nodige blaasjes onder de lak al te zien. De door de eigenaar reeds vermelde wielkuipranden waren compleet doorgerot en dit gold ook voor de achterbumper, die alleen door de chroomlaag nog bij elkaar werd gehouden. Toen ik de verkoper zei dat het niets voor mij was, antwoordde hij breed grijnzend dat hij de auto diezelfde dag aan nog minstens vijf anderen zou kunnen verkopen, maar een maand later stond het ding nog steeds op Speurders. Tja......
Na bij de lokale MacDonalds iets te hebben gesnackt, besloot ik te gaan kijken naar een auto die mijn aandacht al had getrokken nog voordat de koppakking van mijn Cavalier de geest gaf, een groene Vauxhall Victor uit 1965. die bij een handelaar in Wateringen stond. Je zou denken dat ik nu wel klaar was met Vauxhalls, maar deze leek precies op een kleine Amerikaan en mijn profiel maakt wel duidelijk dat ik een zwak heb voor Amerikanen, dus wij weer helemaal terug naar het Westland, waar ik na een korte proefrit en twintig rondjes lopen om de auto hem pardoes kocht, hiertoe aangemoedigd door mijn ex en haar vriend, die het ook een heel leuk bakkie vonden. En zo kachelde ik een uurtje later op de A4 naar huis in een heel oude Vauxhall, met in het kielzog mijn ex-vrouw achter het stuur van mijn 280TE.
Eenmaal thuisgekomen sloeg de twijfel echter reeds toe, want dit was eigenlijk een veel te mooi autootje voor dagelijks gebruik door weer en wind. En de onderdelenvoorziening was zo mogelijk nog beroerder dan bij de Cavalier..... Na een week ging Kermit (zoals ik hem inmiddels had gedoopt) alweer in de verkoop en besloot ik nu maar voor Duitse degelijkheid te kiezen, maar dan wel iets dat ik niet al te leuk zou gaan vinden, want vijf blijvertjes in het wagenpark vond ik meer dan genoeg. Mijn oog viel toen op een Mercedes 220 uit 1972, die recentelijk nieuw gespoten en getectyleerd was en voor een alleszins redelijke prijs werd aangeboden, zeker toen ik hem vergeleek met ander W115's, die voor vergelijkbare vraagprijzen op de foto's al overal roestplekken vertoonden. En deze liep nog op LPG ook, dus hoe goedkoop wil je rijden (dacht ik toen)! Deze keer kon er niemand met me mee, maar het was zondag, dus van overschrijven zou toch geen sprake kunnen zijn. Toen ik het adres in een Deventer doolhof-nieuwbouwwijk eenmaal had gevonden, zag ik de witte Benz al staan en, hoewel ik tot voor kort de W115 maar een saaie bak vond, ik vond hem meteen leuk. Had ik dat nou maar niet gevonden....
De proefrit verliep goed, de auto reed, remde en stuurde prima en de stuurversnelling liet zich gemakkelijk bedienen, zeker vergeleken met het driebakje in Kermit, waar je enorme slagen moet maken en telkens weer even moet zoeken naar de juiste gang. Ik kreeg nog wat van de prijs af, betaalde handgeld en sprak met de verkoper af dat ik de auto een week later zou ophalen.
De zaterdag daarop was het stralend weer, dus gleden mijn vriend Hans en ik met een stoere blik op onze snuit en het dak naar beneden in mijn '67 Cadillac richting de Hanzestad. Het overschrijven verliep vlot en de verkoper feliciteerde mij met mijn nieuwe aanwinst, waarop ik antwoordde, "nou, dat moet nog blijken". Hoe profetisch mijn woorden waren bleek een uur later, toen we op de snelweg in een file terechtkwamen en van soepel schakelen bij de Benz ineens totaal geen sprake meer was, want wat ik ook probeerde, het ding wilde niet meer in z'n één of twee...... Gelukkig kon ik met slippende koppeling nog wel in de derde versnelling wegrijden en de vierde was ook nog te gebruiken, maar 10 km van huis weigerde de bak helemaal dienst en had ik alleen nog maar de derde versnelling over. Zelfs in z'n vrij zetten lukte niet meer, dus op de pechplaats sloeg de auto pardoes af toen ik met de voet op de rem de koppeling liet opkomen. Ironisch genoeg had mijn vriend vanuit mijn Caddy al geseind dat hij naar de vluchtstrook moest, want er kwam een enorm geratel onder de meterslange kap vandaan. En zo stonden er dus twee auto's van dezelfde eigenaar op dezelfde pechplaats met de kap omhoog..... Het euvel aan de Cadillac bleek reuze mee te vallen, want er was slechts een bout verdwenen, zodat de bevestigingsbeugel van de dynamo tegen de ventilator klapperde, iets dat Hans provisorisch met een ijzerdraadje wist op te lossen. Diezelfde Hans constateerde ook dat er bij de Mercedes vlakbij het schutbord een busje ontbrak, waardoor het hele schakelmechanisme lam kwam te liggen. De inmiddels gewaarschuwde Wegenwacht (wat zouden we zonder die mannen moeten) bond één en ander met tie-wraps weer aan elkaar, zodat ik in elk geval thuis kon komen. Later die week bleek de boosdoener een onderdeel van 8 Euro en 10 cent te zijn, dat gewoon nog bij de dealer verkrijgbaar was.....
Goed, nu had ik dus ineens twee Benzen, terwijl ik in het verleden nota bene altijd mijn twijfels had gehad aan het merk met de ster vanwege diens dubieuze rol in de Tweede Wereldoorlog. Maar dat kun je de Duitsers van nu niet meer kwalijk nemen en hun auto's al helemaal niet en eerlijk is eerlijk, ze maken verdraaid goede producten! Helaas bleek de Benz die ik net had aangeschaft niet zo heel erg goed meer te zijn..... Het schakelen ging nog steeds erg moeilijk (een andere vriend van me, die ik een stukje in de auto liet rijden, kreeg hem met geen mogelijkheid van twee naar drie, zodat we op de vluchtstrook maar weer van plaats moesten wisselen), het linkerachterraampje wilde niet naar beneden, de kachelaanjager deed helemaal niets (behalve de zekering door laten slaan als je hem wilde bedienen) en de klepzittingen zijn versleten, zodat er een ietwat "kruidige" walm uit de uitlaat komt. Dat laatste laat ik maar even zo, want de auto rijdt wel goed en het kost nu allemaal al veel meer dan de bedoeling was, het schakelmechanisme is inmiddels grondig aangepakt en helemaal voorzien van nieuwe rubber ringen en busjes, maar ik heb nog steeds geen ventilatormotor, waarvoor ik inmiddels al wel een advertentie elders op het forum heb geplaatst (dus help me, vrienden).
Inmiddels is de Cavalier gelukkig verkocht, maar Kermit staat nog steeds op de oprit (niemand is geïnteresseerd in oude Vauxhalls) en brengt me iedere dag trouw naar mijn werk, maar ik hoop hem wel voor de winter te hebben verkocht, want het gaat me een beetje aan mijn hart om met zo'n mooi autootje door de pekel te moeten rijden. Het alternatief is hem te stallen, maar ik heb al zoveel auto's waar ik nauwelijks mee rij, waaronder de 280TE (en die moet zéker blijven). De W115 is waarschijnlijk weer een oliedomme aankoop geweest (één van de velen), maar ondanks de problemen vind ik het nog steeds een leuke auto en afgezien van het belabberde schakelen, wat nu hopelijk tot het verleden behoort, rijdt hij uitermate plezierig. Ik zit er zelfs nog beter in dan in mijn 280, want zo'n W115 is ruimer dan een W123, vooral achterin. Daar hebben de ontwerpers van de W123 toch wat steekjes laten vallen... Ik leg me dus maar bij mijn aankoop neer en ik hoop dat het met die ventilator ook goed komt, want een ding is zeker: ik koop nooooooit meer een andere auto!

Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Waterloophai » 08 okt 2016, 18:29

Leuk verhaal en vooral je stijl van schrijven is prettig om lezen.
Heel het verhaal komt eigenlijk neer op het eigenaardige fenomeen dat autofreaks (en zijn we dat niet allemaal?) blijkbaar bij het zien van een wagen, 95% van onze ratio verliezen. Het jongenshart en de emotie nemen het over.
Een euro is echter nu eenmaal een euro en hoe je het ook draait of keert, daar kun je geen twee van maken.
Een W115 onder de 7 à 8000 euro is volgens mij sowieso om moeilijkheden vragen. Wat niet wil zeggen dat je aan een W115 rond die prijs ook nog geen kosten hebt. De basis zou echter gezond moeten zijn.

Wonderen bestaan niet en denk aan het (wijze) gezegde: "Een goedkope Mercedes is een dure Mercedes"....
of
"Als het te mooi is om waar te zijn", dan is het gewoonlijk ook niet waar.

(tenzij je mechanisch goed onderlegd bent en alles zelf kunt doen. Dan heb je enkel de kosten van de stukken en dan is het te doen. Anders: afblijven en liever wat langer doorsparen.)
Waterloophai
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 04 aug 2014, 06:34
Woonplaats: Turnhout (België)
Roepnaam:
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor MJW123 » 08 okt 2016, 19:08

Beste,

Ik lees nergens dat je de olie van de versnellingsbak hebt vervangen ?
Eens in mijn boosheid om Weekers kocht ik er ook een oude W115 200 diesel bij, ook deze
schakelde heel vervelend en krakend van 2 naar 3. Olie vervangen en nu schakelt hij als een nieuwe.

Kijk als alle bussen rubbers versleten zijn helpt het natuurlijk niet, maar G.. mage weten hope lang het geleden is dat
jouw Benz nieuwe olie in de versnellingsbak heeft gehad.

ik wens je veel succes en plezier met je W115.
Vriendelijke groet,
Mark

p.s. kijk eens op de site van de w114w115 club nederland, wij hebben veel liefhebbers onder onze leden die een schat aan onde3rdelen en kennis hebben.
Vriendelijke groet,
Mark
MJW123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 06 dec 2011, 23:27
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Weizengelb » 09 okt 2016, 00:06

Ik heb net nog de olie van mijn versnellingsbak ververst, ik ruik er nog naar :-)

Cornelis, een mooi verhaal! Leuk ook die Vauxhals, ik begrijp het helemaal, ikzelf ben echter helemaal vast aan Mercedes.
Andere autoś vindik ook erg mooi, BMWś, Peugeot 204,404, 504, 604, schitterend! Alfa 2000 berline, Cadillac 1964!
Ik ben ook ooit serieus op zoek geweest naar een leuke amerikaan, niet gelukt toen en ik eindigde met een 450SE Mercedes (ook erg leuk!).

Enfin, Een W115 is toch wel de degelijkste en betrouwbaarste auto die er is. Ook stuurschakeling is weer goed te krijgen, het ligt altijd aan vergane kunststof ringen die soms wat moeilijk te vervangen zijn (heb ik laats ook bij mijn 200 heckflosse gedaan). Daarna is het gewoon genieten.

Sinds kort heb ik weer eens een W115 gekocht omdat het gewoon degelijke en bruikbare autoś zijn. Alles is gewoon te krijgen en ze rijden altijd, je kunt ze alleen verbeteren zodat ze beter gaan rijden en nog betrouwbaarder worden, heerlijk toch? De degelijkheid maakt het soms wat saai, een Vauxhall.. of Opel record of daar ga ik weer, is tegenwoordig een zeldzamer staatbeeld, maar de W115 kan gewoon nog mee en als je bedenkt hoe zo een W115 in 1968 af moet hebben gestoken tegen de rest... moet echt een wereld van verschil geweest zijn.

Ik ben net thuis van mijn ouders waar ik op de put de hardyschijven, versnellingbakrubber, brandstofsleangen en olie van bak en cardan heb gewisseld, en de W115 rijdt gewoon zo heerlijk rechdoor en zelfs vlot (220D!), ik konme geen betere nieuwe auto voorstellen...

Enfin,
Rijd gerust die blitse Vauxhall want dat verrijkt het straatbeeld enorm maar als je langdurig wilt blijven rijden (met onderdelen dus) is de W115 echt een goede keuze.

Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Tony MB » 09 okt 2016, 11:41

Lijkt wel of je spijt hebt van deze aankoop :ohmy:
En hoe is het met het belangrijkste aan je W115, de carrosserie, al de rest is "eenvoudig" te herstellen. :roll:
Een 45jaar oude Benz heeft toch wel recht op wat ouderdom kwaaltjes lijkt me. Dat schakelmechanisme lijkt me nou niet echt rocket science. Als je je daar even in verdiept en wat googled moet dat toch te doen zijn lijkt me.

En ja de W115 rijd beter dan een W123 dat is nu eenmaal zo :handgestures-thumbup:
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 09 okt 2016, 12:53

Goedemiddag mannen,

Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties, die het de moeite waard maken om een paar uur op een toetsenbord te zitten hameren.
Naar de versnellingsbakolie heb ik zelf niet gekeken, want ik laat al het werk doen door een deskundige Mercedes-garage (A&N in Pijnacker), die er veel meer verstand van heeft dan ik. Arie (zo heet de eigenaar) heeft er in elk geval al voor gezorgd dat de auto weer schakelt zoals het hoort.
Tony, zo ben ik nu eenmaal: ik ben een vreselijk onzeker type, dat veel impulsaankopen doet en er dan achteraf pas over na gaat denken (vandaar ook dat ik nu zeven auto's heb). Toen ik nog getrouwd was, wist mijn vrouw me nog te remmen, maar nu staat mijn hele huis vol met schaalmodellen, klokken en oude radio's, want die vind ik ook al leuk....zucht.
Dit wil niet zeggen dat ik in de toekomst niet met veel plezier van de W115 gebruik ga maken, want het is bij mij vaak ook zo, dat ik me erg hecht aan mijn spulletjes, dus ook mijn auto's. Ik twijfel er zelfs over of ik Kermit wel zal verkopen!

Fijne zondag allemaal!

Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 09 okt 2016, 15:26

Nog even een paar foto's om een en ander te illustreren....

Kees.
Bijlagen
image-2016-10-09 (2).jpg
image-2016-10-09 (2).jpg (38.25 KiB)
image-2016-10-09.jpg
image-2016-10-09.jpg (23.63 KiB)
image-2016-10-09 (1).jpg
image-2016-10-09 (1).jpg (30.8 KiB)
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Jon » 09 okt 2016, 15:39

Kees,

Prachtig verhaal, en uitermate mooi gebracht :handgestures-thumbup:
Je mag wat mij betreft vaker dit soort dingen posten.
Echt leuk! (En dat met twee vingers ;) )

Jon
Jon
Liever een Pruis dan een Prius!
Ik denk, dus ik Benz..!
Avatar gebruiker
Jon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 524
Geregistreerd: 06 dec 2008, 15:58
Woonplaats: Kollumerzwaag
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: En nu heb ik er twee.....

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 09 okt 2016, 16:16

Bedankt Jon! Maar zoals ik al schreef, koop ik voorlopig geen auto's meer.....

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten