[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zenith carburateur 230.6 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 03:38

Zenith carburateur 230.6

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Zenith carburateur 230.6

Berichtdoor Mercedesliefhebber » 21 okt 2016, 22:56

Geachte leden,

Ik heb even een vraagje over een Mercedes 230.6 uit 1974. Voor dat ik die vraag stel, zal ik wat gebeurtenissen delen die de afgelopen weken gebeurt zijn.

Vorig jaar heeft de auto een LPG installatie ingebouwd gekregen, het reed altijd super! Tot vorige maand. De auto kreeg een beurt bij de plaatselijke garage, en sindsdien was het over met de pret. Op benzine liep hij goed, maar op gas trok hij niet en bokte hij heel erg. Terug naar de garage, die had aan de afstelling gezeten, en het werd alleen maar erger.

De eigenaar belde mij op, (ik heb zelf geen Mercedes helaas, maar ik vind het fantastische auto's) of ik niet even kon kijken, veel verstand heb ik er niet van, maar de kans om te komen kijken naar een 230 sloeg ik niet af (; de auto liep niet eens meer stationair op gas, ik gokte het op valse lucht. Die gok bleek ook waar te zijn, de garage was een bout vergeten vast te zetten op 1 van de carburateurs, waardoor hij valse lucht zoog op de afdichting tussen carburateur en luchtfilterhuis. (Die hadden ze open gehad voor het luchtfilter) het is mijns inziens behoorlijk slordig, maar goed. De bout vastgezet, de rest gecontroleerd en maar starten. Ondanks het gedraai op de verdamper van de garage liep de auto meteen mooi stationair, een proefrit, en de motor liep als vanouds!

Tot vorige week zaterdag. De eigenaar belde me weer op: ik heb eigelijk hetzelfde probleem weer, alleen wel minder. Ik dacht aan afstelling en ik heb geprobeerd de auto af te stellen, de auto liep veel te rijk. De 4 gas tester kon de waardes niet eens meten, maar ook na lang proberen kreeg ik het percentage CO niet hoger dan 0.4
Toch een valse lucht probleem? Het kon haast niet anders, een bus remmenreiniger bood uitkomst. Bij het spuiten op de gasslangen ter hoogte van het luchtfilterhuis vloog het toerental ineens omhoog. Het luchtfilterhuis gedemonteerd, en wat bleek? Er waren 2 veel te grote gaten geboord, voor de gasslangen. De ruimte daartussen was afgekit, en de kit was los gelaten!

Omdat ik daar op dat moment niks mee kon, heb ik de eigenaar geadviseerd om op benzine te rijden. (Zoals hij dat een paar uur daarvoor ook nog had gedaan) hij zette hem over op benzine en we reden weer naar huis. Thuis gekomen rijd de eigenaar de Mercedes weer de schuur in, en op dat moment zie ik dat de motor brandstof lekt, en niet zo'n beetje ook! Bij nader onderzoek bleek de achterste carburateur brandstof te lekken. Het kwam uit het bovenste deel van de carburateur. Hetgeen theoretisch niet logisch is, omdat de vlotter en vlotterkamer veel lager zitten. Ik dacht dat dan misschien de vlotter zou vast zitten of dat de brandstofafsluiter niet goed meer zou werken. Dus vervolgens een pakkingsetje besteld, en maar begonnen met de carburateur op de auto uit elkaar te halen. Het bovenste deel, en het deel met de vlotterkamer en vlotter gedemonteerd, en wat me opviel is dat er een kleine hoeveelheid olie uit kwam lopen, klopt dit? Of is dat van de carterventilatie?

Afijn, de vlotter en afsluiter werkte perfect, het viel me ook op hoe schoon de carburateur was. Er lag alleen in de vlotterkamer een heel klein kogeltje met een ringetje er om heen. Een soort mini ufo :lol:
Weten jullie waar die thuis hoort misschien? Of hebben jullie tekeningen?

Maar goed, alles weer gemonteerd, zonder ufo :laugh: maar als ik nu de motor start, vliegt het toerental omhoog, het lijkt wel volgas! Terwijl de gasstang helemaal terug staat. Ook doet hij dat op LPG! Zouden jullie weten wat de oorzaak is? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Fijn weekend iedereen!
Mercedesliefhebber
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 okt 2016, 23:00
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Zenith carburateur 230.6

Berichtdoor RD500sec » 22 okt 2016, 10:00

Dat kogeltje zal waarschijnlijk een kanaaltje afdichten in de carburateur, ik denk dat je op zoek moet waar deze gezeten heeft.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten