[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Problemen met de witte walvis : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 05:21

Problemen met de witte walvis

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 26 dec 2016, 19:21

Beste mede-Benzers,

Een tijdje geleden verhaalde ik over mijn nieuwste aankoop, een hagelwitte W115 220 uit 1972, die de Vauxhall Victor (aka "Kermit") moest vervangen als daily driver. We zijn nu een paar maanden verder, maar erg veel heb ik nog niet "dagelijks gereden" met deze auto en misschien is het wel leuk om te vertellen waarom niet.
Zoals ik toen al schreef, begon de pech meteen al tijdens de rit naar huis vanuit Deventer, waar ik de Benz had gekocht: de stuurschakeling kwam vast te zitten in de derde versnelling. De Wegenwacht loste dit probleem provisorisch op met een tie-wrap, op dezelfde wijze als de vorige eigenaar al een keer eerder had gedaan, maar dat had de laatste me gemakshalve verzuimd mee te delen. Maar dat was niet het enige wat hij was "vergeten", want bij thuiskomst bleek de kachelaanjager ook niet te werken, iets wat ik tijdens de proefrit niet had uitgeprobeerd, aangezien het toen volop zomer was. Ik bracht de Benz dus al heel snel naar Arie van A&N Oldtimerservice te Pijnacker met het verzoek e.e.a. te herstellen. Maar nu kwam ik er ook achter dat mijn veronderstelling dat er voor de W115 nog van alles verkrijgbaar was niet helemaal bleek te kloppen, want dat ging voor de ventilatormotor zeker niet op. Arie vond een gebruikte bij Mercedes-only, maar die goede man vroeg er maar liefst 160 Euro voor, wat ik een beetje veel vond voor een tweedehands onderdeel. Uiteindelijk wist ik er zelf eentje te bemachtigen bij een Mercedes-sloperij in Lemmer voor 100 Euro, wat ik nog steeds een hoop geld vond, maar ja, beter duur dan niet te koop. Bij ditzelfde bedrijf kocht ik ook een rechterspiegel, want dat vind ik nu eenmaal beter staan.
Na een paar weken was mijn Benz klaar en kon ik, met achterlating van een niet onaanzienlijk aantal Euro's, eindelijk de Benz gaan gebruiken.....or so I thought, want nu bleek dat de startmotor op zijn eind begon te lopen. Je weet wel, je draait de sleutel om en je hoort alleen maar een zoemend geluid. Weer terug naar Arie en nu besloot ik dat er ook maar iets gedaan moest worden aan de uitgedroogde klepzittingen, die vrolijk motorolie in de zuigers lieten lopen, zodat ik tijdens het rijden een James Bond-achtig rookgordijn achter mijn Benz had hangen. Gelukkig lag het niet aan het blok zelf, want alle cylinders hadden genoeg compressie, en waren de zuigerveren ook OK, want anders was het nog duurder geworden. Na een week kon ik de auto weer ophalen en hoewel de auto er niet minder om had gereden met al die oliedampen uit de uitlaat, was ik toch wel blij dat ik me geen milieucrimineel meer hoefde te voelen. Eind goed, al goed?
Nee dus, want de vervangende startmotor, die Arie bij een erkend revisiebedrijf had betrokken, bleek al net zo vaak te "zoemen" als het oude exemplaar. Om de auto niet weer een tijd kwijt te hoeven zijn, sprak ik met Arie een dag af waarop hij een nieuwe gereviseerde startmotor in zou bouwen, zodat ik er na de reparatie direct mee naar huis kon rijden. Ik was blij dat ik nu eindelijk van alle toestanden af was.....tot de nieuwe werkweek begon, want toen ik maandagmorgen in alle vroegte de contactsleutel omdraaide, gebeurde er he-le-maal niets, geen klik, geen gezoem, nada. Ik had stroom genoeg, want de interieurverlichting brandde enthousiast, evenals de overige lampen, maar de startmotor gaf geen sjoege. Nu verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere auto's bezit, maar dat ik met de meest betrouwbare van allemaal (juist ja, de W123) niet mag rijden vanwege de "ophokplicht". Kermit (die nog steeds niet verkocht is, want niemand zit op een oude Vauxhall te wachten) moest dus zijn oorspronkelijke rol als daily driver weer vervullen, maar bleek met een lege accu te staan. Gelukkig kon de W123, in combinatie met een stel startkabels, hier wel uitkomst brengen, en nadat ik de W115 van mijn oprit de - licht oplopende - openbare parkeerplaats had opgeduwd (en wat is zo'n ding dan zwaar....), kon ik eindelijk naar mijn werk, waar ik een half uur later dan gepland aankwam, maar omdat ik vrachtwagenchauffeur ben, kan ik - tot op zekere hoogte - zelf mijn tijd indelen, dus dat was geen echte ramp. Wel moest Kermit 's avonds met de mobiele startaccu van het bedrijf weer tot leven gewekt worden, zodat ik de rest van de week maar met mijn Mercury stationcar naar mijn werk ben gereden (zonder kachel, want die werkt niet in die auto -brrrrrr....).
De avond daarop kwam Arie langs en na wat gerommel onder de motorkap wist hij de startmotor tot leven te wekken, alleen niet met de sleutel....het probleem lag dus ergens daartussen en beperkte zich helaas niet tot een los draadje (ironisch genoeg gebeurde hetzelfde bij mijn vorige forensenbakkie, de Vauxhall Cavalier uit 1977, wat toen door mijn plaatselijke garage werd ondervangen door het monteren van een startknop), zodat de Benz WEDEROM terug naar Pijnacker moest. De zaterdag daarop werd de auto aangesleept door de bestelwagen van een buurman, waarna - o ironie - het contactslot ineens weer bleek te werken......toch maar weer naar Arie gebracht en nu besloot ik maar "all the way" te gaan en meteen het slechte aanslaan in koude toestand van de motor aan te laten pakken, want er waren tot nu toe vaak wel zeven of acht startpogingen nodig om hem tot leven te wekken. De dag voor Kerstmis heb ik voor de zoveelste keer de Benz weer opgehaald, die nu is voorzien van nieuwe bougies, bougiekabels, verdeelkap, contactpuntjes, condensator en luchtfilter. En inderdaad, hij sloeg in één keer aan! Nu maar hopen dat hij dat morgenochtend ook doet.....
Al met al heeft deze Mercedes mij al zo'n 2000 Euro aan reparaties gekost en jullie begrijpen wel dat als ik dit van tevoren had geweten, ik de auto nooit had gekocht. Er blijkt door de vorige eigenaar ontzettend veel "gefröbeld" (om met Toontje te spreken) te zijn, want overal waren draden met tape aan elkaar vastgemaakt, zodat bijvoorbeeld de achterverlichting maar voor de helft brandde en de kentekenverlichting zelfs helemaal niet.....hoe de auto ooit door de APK is gekomen (die er net nieuw op zat toen ik hem kocht) weet ik niet, maar de keurmeester heeft waarschijnlijk een serieuze oogkwaal gehad toen hij hem nakeek (of een paar flappen extra van de vorige eigenaar). Hoe het ook zij, ik hoop dat ik vanaf dit moment voorlopig gevrijwaard blijf van verdere problemen, want ondanks alle tegenslag vind ik de witte walvis nog steeds een hartstikke leuke auto en ik heb dan ook geen enkele behoefte on weer iets anders te kopen. Sterker nog, ik heb me plechtig voorgenomen dat dit de allerlaatste auto zal zijn die ik ooit heb gekocht, want het moet nou maar eens afgelopen zijn met dat automobiele gerommel!

Groeten, Kees.
Bijlagen
IMG_2819.JPG
IMG_2819.JPG (148.58 KiB)
IMG_2818.JPG
IMG_2818.JPG (145.58 KiB)
IMG_2816.JPG
IMG_2816.JPG (136.19 KiB)
IMG_2814.JPG
IMG_2814.JPG (151.52 KiB)
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Charl1969 » 26 dec 2016, 22:02

Zeer zeer zeer herkenbaar. Ik kocht ook een W115 met allerlei plakwerk. Was net 2 jaar gekeurd en dat moet handjeklap zijn geweest.
Ergste Was dat ik koppakking moest laten vervangen en bleek dat blok scheur in zat. Weg geld. Weg blok. Nieuw blok gekocht. Bleek na paar maanden toch teveel versleten. Weer nieuw blok, nieuwe radiator, nieuwe benzinetank (zat gat in...), nieuwe LPG verdelen, nieuwe rubbers en voorruit (lekkage) en al paar duizend weg dus. Was er ook helemaaaaal klaar mee!!!!!!

.....tot ik de W123 tegenkwam. Heb nu dus W115 en W123. De W123 heeft veel laswerk, maar goede motor en als nieuw interieur. Van 1ste eigenaar.

Ga er toch binnenkort 1 weg doen. Denk de W115.
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor MJW123 » 26 dec 2016, 23:26

Maaarrrr als het dan weer gemaakt is en het vertrouwen is terug dan ben je de euro's weer vergeten en is de smile onbetaalbaar.

Heel veel plezier gewenst en kom eens een keer geheel vrijblijvend langs bij de gezelligste autoclub van Nederland.

www.w114w115clubnederland.nl

Vriendelijke groet,
Mark
( penningmeester )
Vriendelijke groet,
Mark
MJW123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 06 dec 2011, 23:27
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1964
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Henk Lith » 27 dec 2016, 00:11

Voor een echt goede auto betaal je wat meer, maar ja hoe weet je dat je er een goede auto aan hebt.
Ik zou zeggen ga er niet alleen heen, neem een ervaren oldtimer man mee, controleer hem altijd uitgebreijd op de weg en ook op de hefbrug.
Als dat niet mag, weet je genoeg.
Vraag om de history in te mogen zien als ie er is.
Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 08 jul 2012, 15:48
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1965
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor John57 » 27 dec 2016, 02:27

ach ik kocht witje mijn 200D uit 1974 van de vorige eigenaar stond vanaf 1989 stil in de garage altijd bij MB in onderhoud geweest , dan denk je dat er weinig fout aan kan zijn , binnenschermen van bijna 2 cm dik ,plaatje over plaatje gelast of gepopt daar weer dikke lagen tectyl overheen , deurdorpels rot ( maar dat had ik in het donker wel gevoeld ) groot gat onder het achterraam ( al die jaren onder een lek dak gestaan ) daar door was de rest van het achterscherm ook gaan rotten , achter front staat een centimeter naar buiten , hoe dat kan???? geen idee o-ja aanjager werkt niet , en de vacuumpomp heeft het op gegeven ,remklauwen waren totaal verrot, voorbalk ondertussen aan de linker kant gerestaureerd links een nieuw binnenscherm erin ( 2 orginele voorschermen gekocht ) gat in de voorste bodem plaat gelast , dus we zijn nog wel even onder de pannen zo als dat heet , geen haast geen stress ( dat heb ik genoeg van andere auto,s die af en toe binnen komen waaien , maar de motor loopt en hij schakelt goed , er moeten toch een paar plus puntjes zijn :-) en toch waren alle onderhouds boekjes tot op de laaste km netjes ingevuld door MB ?
gr john
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Toontje » 27 dec 2016, 08:10

tja soms zit het mee en soms zit het tegen je wil niet weten wat ik al tegen kom afijn wie me volgen op facebook weten het wel
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Wietse » 27 dec 2016, 10:09

Hey Kees, wat dacht je, ik ga eens lekker schrijven met de kerst! Tja die walvisjes gaan regelmatig de wereld rond qua kilometers, en soms moet je wel eens investeren om verder te kunnen. Het is alleen jammer dat dit niet bij de vorige eigenaar is gebeurd.
In mijn familie hebben we een W115 240D rijden, en gaat redelijk goed hoor. Er is al zo,n 700.000 me gereden . is al zo 25jaar in bezit, de 3e motor zit erin. Onderhoud doen we zelf dus het kost ons alleen veel tijd. sommige onderdelen zijn lastig te vinden, dus dan gaat het pijskaartje omhoog. Maar verder zijn het prima betrouwbare auto's.

succes
Wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1110
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Problemen met de witte walvis

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 27 dec 2016, 20:40

Hallo allemaal,

Iedereen hartelijk bedankt voor de leuke reacties. Gedeelde smart wordt op die manier halve smart! Maar de Benz heeft me vanmorgen gelukkig niet in de steek gelaten, integendeel zelfs, ik hoefde maar één keer te starten om de motor tot leven te wekken. Dat biedt hoop voor de toekomst, hoewel de echte winter nog moet komen.....maar we houden de moed erin en blijven lekker doorbenzen!

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten