Loodmenie is o.a om het rotten van hout tegen te gaan. Je ziet bijvoorbeeld oude raamkozijnen aan de metselkanten en kopse hout, altijd in de loodmenie staan. Loodmenie heeft geen speciale anti corrosie of hecht bestanddelen. Dat heeft ijzermenie wel. Er is o.a. een verschil in bindmiddelen.
Met hechting hoef je met loodmenie op de korte duur geen problemen te verwachten. Je weet genoeg over ontvetten, een vetvrije ondergrond geldt voor alle verf. Ijzermenie zal op jouw werk wel wat beter hechten. Je kunt ook een ijzerglimmer nemen.
Ook is het zo dat je theoretisch,
tussen je menie en eindlaag, een grondverf moet hebben. Dus menie, bij voorkeur ijzermenie, grondverf, en dan de aflak. Maar ik ben van de oude school, maar menie is ook geen nieuwe techniek.
Het wil lang niet altijd zeggen als je het niet doet zoals het hoort, dat dan de verf eraf valt.
Als het nog echte loodmenie is wat je hebt, pas dan op. In de tijd dat dit veelvuldig werd gebruikt (mijn tijd in de verf wereld) was men altijd bang voor haar en tanden uitval. En dat gebeurde ook
Dus handjes wassen! en niet teveel aan snuffelen, vooral niet als je ook nog eens gaat schuren. Dan is een maskertje gewenst!
Let wel Bas, dit is geen commentaar op je werk, bewondering daarvoor!
maar doe er je voordeel mee als je dat wilt. En bij Hermadix in Aalsmeer hebben ze prima spul voor niet al teveel geld. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je daar je verf koopt. Daar is ook wel over korting te praten