[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
welke benzine / toevoeging voor stalling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:11

welke benzine / toevoeging voor stalling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor w1232801977 » 14 feb 2017, 21:31

Vraag: Wat hebben jullie voor ervaringen met de huidige benzine en stalling?
Dat moderne benzine alles sloopt ben ik inmiddels wel achter ( moderne olie ook trouwens....)
Mijn W123 280 met carburateur gaat driekwart jaar de stalling in en ik wil voordat ik hem stal nog even tanken.
In de motorfiets heb ik wel eens Aspen houdbare benzine ( voor tuinmachines en weinig gebruikte machines ) gedaan.
Wat is sowieso eigenlijk de beste benzine voor de M110?
Suggesties?
Gr.
Gerrard
w1232801977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 feb 2017, 16:57
Roepnaam:
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor Jeroen » 14 feb 2017, 23:27

Ik heb de afgelopen zeven jaar in het buitenland gewoond en mijn drie wagens (W123, Alfa Spider, Jaguar XJR) stonden dus regelmatig langdurig stil. Ik heb ze altijd afgetankt, maar verder nooit iets aan de benzine toegevoegd. Een keer bij de Spider is het misgegaan, maar dat was na bijna 2 jaar stilstand. Toen was de benzine niet meer goed. Je ruikt het meteen.

Ik heb ook de M102 motor, maar de 2.0L. Heb de vraag indertijd aan MB gevraagd en te horen gekregen dat ik gewoon op Euro 95 kan rijden, zonder (lood) toevoegingen. Weet het niet helemaal zeker, maar er zijn dacht ik ook verschillende uitvoering van de M102. Of dat gevolgen heeft voor de soort benzine weet ik zo niet.

Maar als er E10 wordt doorgevoerd, moeten we denk ik allemaal aan de Super.

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor wasibi » 15 feb 2017, 03:02

Ik tank gewoon af en start na een 3kwart jaar weer. Nooit problemen.
Triumpje al 20 jaar zo. rij er 1500 km per jaar mee ;)
Groet,
Alex
Avatar gebruiker
wasibi
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 24 mei 2011, 20:43
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor Hans230CE » 15 feb 2017, 09:24

Moderne benzine vergaat na een tijd, maar niet op 9 maanden.


In B is er de E10 bijvoeging al, dus super RON 98 tanken is hier het devies.

Er is ook speciale benzine te krijgen die meer dan 5 jaar mee gaat, kost +/_ 3€ p/liter. Die zit bij ons in de jericans van de Willies.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor drieske » 15 feb 2017, 10:33

Niet aftanken; benzine verouderd! Gewoon verse BP Ultimate tanken met een loodvervanger wanneer je weer gaat rijden.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor Jeroen » 16 feb 2017, 09:43

Wel of niet voltanken is eindeloze discussie met vele voor- en tegenstanders.

Zoals ik al aangaf tankte ik altijd vol als ik mijn wagens voor langere tijd stalde. Meerdere redenen; Met een volle tank heb je geen last van mogelijke roest en of condensatievorming in de tank. Een ander punt is dat, schijnbaar, hoe meer benzine (volume) de kans afneemt dat deze slecht wordt. Zelfs als dit niet zo zou zijn, heb ik het argument van roest en condensatie in ieder geval altijd wel relevant gevonden. Dus al zeven jaar voor drie wagen altijd afgedankt!

Maar er zijn andere meningen en ervaringen.

Succes ermee
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor Hans230CE » 16 feb 2017, 20:13

Een overvloed aan gelijk Jeroen. Ik tankte ook altijd tot in de nek voor de winter. Idd roest en condensatie waren ook mijn redenering. en de wagens die nog overblijven zijn vol getankt met uitzondering van de Willy MY43. Daar wordt binnenkort de tank van uitgebouwd, gekuist en heel de benzine huishouding onder handen genomen.

Misschien een ombouw naar 12 of 24 volt, dat staat nog in de denk fase.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: welke benzine / toevoeging voor stalling

Berichtdoor Jeroen » 17 feb 2017, 13:40

Ik gooi liever een tank benzine weg dan de (verroeste) tank zelf!

Het “ouder” worden van benzine is voornamelijk een kwestie van verdampen van diverse componenten. Niet alle componenten verdampen even snel. Daardoor, op termijn, verouderd de benzine.

Tegenwoordig hebben natuurlijk vrijwel alle auto’s gesloten benzinesystemen, dus is het nauwelijks een echt probleem. Toch is het zinnig om ook voor dit probleem de tank zo vol mogelijk te houden. Verdamping heeft namelijk oa te maken met hoeveel oppervlak en volume er is. Hoe voller de tank, (bij de meeste tanks) hoe minder vrij oppervlak er is en eveneens minder volume.

Persoonlijk denk ik dat het verouderen van benzine vooral iets is van vroeger. Met moderne benzines, afgesloten systemen e.d zou het in theorie allemaal veel minder moeten zijn. Tank volgooien helpt ook nog een beetje en voorkomt condensatie en dus ook roest. Dat is ook mijn ervaring over de laatste zeven jaar, met slechts een uitzondering dus.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten