[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Distributieketting? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:39

Distributieketting?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Distributieketting?

Berichtdoor Charl1969 » 04 maart 2017, 22:22

Hoi
Binnenin de motor van mijn W123 (200 1980 m115) hoor ik iets ratelen dat weggaat bij gas geven. Een monteur maakte eens de opmerking (zonder dat ik van geluid wist) dat ketting vervangen moet worden. Klinkt dat plausibel? Is dat kostbaar zaakje? Alleen ketting of nog veel meer vervangen dan?
Gr
Charl
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor DJ.Verhulst » 05 maart 2017, 00:16

zou het kleppendeksel er eens af halen en kijken of de spanning in orde is of de spanner niet compleet gaar is
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Avatar gebruiker
DJ.Verhulst
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 maart 2017, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting?

Berichtdoor Charl1969 » 05 maart 2017, 09:09

Hoe kan ik dat het beste testen en kan ik de spanner vervangen zonder dat alles losmoet?
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor DJ.Verhulst » 05 maart 2017, 09:28

hou me tengoede , is het alweer 25 a 30 jaar geleden dat ik zo'n blok open heb gemaakt.
maar een goede indicatie is als je kijkt en naar beneden in de opening bij de ketting als de lossende kant net zo los is als de trekkende kant dan is ie veel te los, als je de spanner heen en weer kan bewegen , als je loopsporen kan zien op het deel wat in contact staat met de ketting weet je dat ie vervangen moet worden.

hoe je naar de ketting moet kijken, als je hem simpel van het tandwiel kan trekken iets is niet erg maar als er een kleine kruiskop door kan weet je genoeg, maar ik denk dat andere mensen hier meer weten
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Avatar gebruiker
DJ.Verhulst
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 maart 2017, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting?

Berichtdoor Charl1969 » 05 maart 2017, 14:20

Bedankt voor je reactie. Ga dan eerst maar eens kleppendeksel loshalen en kijken wat er onder zit en hoe het er uit ziet.
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor Govert » 05 maart 2017, 15:51

De kettingspanner heeft een veer en wordt met olie gevuld vanuit het oliecircuit. De olie stroomt er met moeite uit, waardoor de druk hoog wordt gehouden en eventuele kettingrek wordt opgevangen. De ketting moet inderdaad strak zitten. Het probleem kan liggen in een ketting die te sterk verlengd is, de kettingspanner kan het dan niet meer opvangen. Het kan ook dat de kettingspanner niet goed meer is, de olie stroomt te gemakkelijk uit de spanner, waardoor er te weinig oliedruk is in de spanner. Het kan ook dat de dichtring of pakking van de spanner lekt, waardoor er drukverlies is. Eventueel ligt het aan gebrek aan oliedruk bij stationair, bijvoorbeeld door een verstopt oliefilter. Een lage oliedruk moet te zien zijn op je oliedrukmeter.

Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen? Kettingen hoeven niet zo heel vaak vervangen te worden, indicatie is de hoeveelheid rek. Dat kan je officieel meten met een meetklok, een iets snellere meting is om de nokkenas precies op merkteken te zetten en dan bij de krukas de afwijking ten opzichte van BDP af te lezen.

Vervanging van een ketting is niet vreselijk ingewikkeld, maar je hebt wel twee of drie man nodig om de ketting door te voeren. Prijs hangt van de garage af en hoeveel zin ze er in hebben.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor Charl1969 » 05 maart 2017, 16:38

Bedankt voor reacties.

De oliedrukmeter geeft bij stationair bijna 2 aan en bij gas geven 3. Heb net even olie bijgevuld. Zal ook oliefilter binnenkort vervangen en dan eens deksel openen en ketting voelen.
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor DJ.Verhulst » 05 maart 2017, 17:12

loopt ie verder goed ? en prestaties voldoende, verbruik ', als ie flink op gerekt is staat de pomp niet zo lekker op tijd en heeft dat invloed op, vaak word er eerst naar andere dingen gekeken , maar wat heeft ie gelopen ?
zit er documentatie bij ?
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Avatar gebruiker
DJ.Verhulst
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 maart 2017, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting?

Berichtdoor Charl1969 » 05 maart 2017, 17:19

Ik heb hem pas. Van eerste eigenaar. Staat 190.000 op teller. Zou origineel kunnen zijn.

Prestatie voelt goed alleen houdt hij in. Als hij koud is slaat hij af tot 2 minuten dan niet meer. Als hij warm houdt hij minder in. Bij vol gas geven gaat het goed alleen voel je dat hij even ergens doorheen moet. Ik denk misschien verstopt benzinefilter. Verder ken ik de auto niet zo goed nog. Geen historie verder bekend behalve dat opa Frans de vorige eerste eigenaar is.
Charl1969
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 28 jul 2016, 10:13
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Distributieketting?

Berichtdoor DJ.Verhulst » 05 maart 2017, 19:07

190 K als dat echt klopt niet zoveel eigenlijk.... dus ketting uit gerekt ? spanner al kats versleten is wat vroeg lijkt me
maar goed ,, als ie wel die klachten heeft dan zou je een flinke grote beurt, kleppen stellen bougies, staat de ontsteking goed , maar hang er een scoop aan om te kijken of de bobine en condensator goed zijn , vaccuum doos wel goed werkt , staat de carburateur, geen valse lucht ellende ??
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Avatar gebruiker
DJ.Verhulst
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 maart 2017, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting?

Berichtdoor JantjeV8 » 06 maart 2017, 08:47

Kettingrek controleer je door de krukas op OT te zetten, en dan op de nokkenas het merktekentje met de lagernok te controleren. Ideaal staan ze gelijk, afwijking mag maximaal 6gr op de krukas zijn, dan is de rek te groot.

Hij kan ook gaan ratelen als je spanner te veel verlies heeft, die komt/blijft dan niet lekker op druk. Ook dat kan weer een oorzaak hebben als de oliefilter te laat wordt vervangen.

Is dat allemaal in orde, moet je ook controleren of die kunststof 'Gleitschiene' , in het ditributiehuis, die kunststof geleidedingen waar de ketting doorheen loopt niet versleten zijn. Op de drukschiene zit een soort voering die helemaal weg kan zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten