Controleren van de verstuivers doe je als de motor er aanleiding toe geeft, slecht starten, roken, te veel (of te weinig) nagelen, hoog verbruik, vermogensverlies, nadieselen, etc.
Of omdat je de motor tip top in orde wil hebben
Wil je de verstuivers kunnen controleren, heb je een verstuivertester nodig. Hiermee kan je de verstuiver op druk brengen en testen wat de openingsdruk is, (afpersen), kijken of hij niet na druppelt, inwendig lek is, luisteren of hij kraakt in de diverse stappen, (vaak 3: voor- hoofd- en na-inspuiting) het sproeibeeld bekijken, verneveling, kegel van de brandstof, etc.
Reinigen van oude verstuivers(norzels) is niet altijd even zinvol, gezien de nieuwprijs, maar ook omdat de gaatjes/openingen uitslijten na verloop van tijd, en ook de naald die in de norzel beweegt zal slijten.
De naald inslijpen met kleppenpasta werd wel gedaan om de norzel op te frissen, een goed en langdurig resultaat is niet gegarandeerd.
Let ook op versleten/ingeslagen hoedjes die tussen naald en veer zitten, ook de naald kan beschadigd zijn, vervang deze delen als ze beschadigd zijn. De naald is niet los te vervangen, die is een set met de norzel.
De openingsdruk kan je hoger afstellen door vulplaatjes toe te voegen tussen veer en hoedje in de verstuiverhouder.
Na het dicht schroeven van de houder met het juiste moment, de eerder genoemde testen herhalen.
Bij vervangen van de norzel zul je eerst de veer/vulplaatjes terug plaatsen en de openingsdruk testen, daarna zonodig vulplaatje(s) toevoegen of verwijderen en weer testen.
Het is leuk, maar arbeidsintensief werk. Buiten de verstuivertester heb je een set vulplaatjes van div. dikte nodig en veelal nieuwe norzels, soms de hoedjes. Vergeet ook de brandplaatjes niet om de verstuiver in de kop af te dichten en te beschermen tegen de verbranding.
Voor de verstuiverleidingen gebruik je het beste open ringsleutels.
Je hebt ook een momentsleutel nodig om de verstuiverhouder dicht te draaien op moment en de houder weer in de kop te zetten.