[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bezinepomp draait niet ? W116 350se : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:32

Bezinepomp draait niet ? W116 350se

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Bezinepomp draait niet ? W116 350se

Berichtdoor Arjan23 » 14 mei 2017, 22:47

Hoi beste mbers Ik ben aan me project begonnen om mn auto van het gas te krijgen maar moet zeggen valt niet mee om hem dan op benzine te krijgen
De benzine pomp die draait niet als ik het contact aan zet of de auto wil.starten Wel draait ie met direct stroom van de accu ook de relai vervangen voor een goeie maar doet niks.Maar nu stopt me kennis van mijn W116 350se
Welke componenten zou ik nog meer kunnen nakijken op een defect ?

Graag wat hulp van iemand die hier meer verstand van heeft
Arjan23

Re: Bezinepomp draait niet ? W116 350se

Berichtdoor RD500sec » 14 mei 2017, 23:30

De benzinepomp is uitgeschakeld als de auto op LPG rijdt.
Je hebt nu het LPG eruit gehaald, maar blijkbaar zit er nog iets van de bedrading/ schakeling van het LPG dat de brandstofpomp afsluit van de stroom die hij moet krijgen.
Mogelijk is de draad naar de benzinepomp doorgeknipt tussen het originele brandstofpomprelais en de brandstofpomp en zit er een relais tussen wat nu niet meer schakelt? Of alleen de brandstofkeuzeschakelaar die je mogelijk al weg hebt gehaald?
Kijk eens in de kabelgoot onder de bestuurdersmat of je daar de doorgeknipte (en doorverbonden) kabel tegen komt.
Met een beetje soldeer en een stukje krimpkous moet er weer muziek uit komen als je de draad weer in ere hersteld.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Weizengelb » 15 mei 2017, 00:22

Hoi,
Van welk jaar is die 350SE? Is het een D-Jetronic of een K-jetronik?

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Arjan23 » 15 mei 2017, 21:53

Ik heb een ktronic en dat draadje om.de pomp uit te .zetten had ik al ontdekt dat is het ook niet
Ik denk contactslot maar ik vraag het me af ?
Wat ik wel heb ontdekt is dat de luchtweeg schijf als een frisbe er uit ziet en dat ie daarom niet op benzine wil starten Wordt weer evem naar de dealer
Arjan23

Berichtdoor RD500sec » 16 mei 2017, 12:36

Mogelijk is niet alleen de schijf van de luchtweger krom, maar ook de arm.
De oudere K-jetronic luchtmassameters hadden een contact, die, als de auto over de kop ging, de brandstofpomp uitschakelde.
Een kromme arm zou hetzelfde effect kunnen hebben, waardoor mogelijk de pomp niet draait.

Een aanpassing in de bedrading t.b.v. Het LPG lijkt mij waarschijnlijker als oorzaak van het niet draaien van de pomp dan het contactslot.
Het brandstofpomprelais heb je vervangen, heb je al in de relais voet gemeten of je constante spanning, stuurspanning en massa hebt?
30= continu spanning
15= geschakelde spanning, over contactslot
31= massa
Als je 30 met 87 doorverbind in de voet, zou de pomp moeten draaien, als je spanning hebt op pin 30.
Is dat niet zo, dan is mogelijk de eerder genoemde draad onderbroken, of de aansluitingen aan de pomp maken geen goed contact, of er is een slechte massa aan de pomp.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:

Berichtdoor Arjan23 » 17 mei 2017, 16:54

Met het laaste daar kan ik wel wat mee nu is het zo dat op me luchtweger een aansluiting zit.op de kast kleur blauw
Het aluminium er om heen ziet er uit of het heel erg heet is geweest er zitten allemaal krakelee achte scheurtjes in zou dat de gene zijn die bij over de kop van de auto de pomp uitschakeld zijn ? Ik ga kijken of ik een foto kan maken
Bijlagen
1495034961004-550264056.jpg
Dit is het plekje waar het alyminium rond om dat blauwe aansluitpunt
1495034961004-550264056.jpg (365.51 KiB)
Arjan23

Berichtdoor RD500sec » 18 mei 2017, 00:53

Dat is het bedoelde contact inderdaad. Hoe de schakeling exact is weet ik zo niet.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:

Berichtdoor Arjan23 » 20 mei 2017, 22:43

Ik heb de weger open gemaakt maar lijkt niet op de schakeling voor als de auto op ze kop komt.te liggen
Arjan23

Berichtdoor RD500sec » 21 mei 2017, 01:09

Ik kan het zo niet terug vinden, anders had ik het stukje gepost. maar wat ik me herinner uit de technische leergang, deze schakelaar staat in verbinding met het brandstofpomp relais via een ander relais of schakeling.
slaat de motor af, komt de stuwplaat in rust en slaat de brandstofpomp af, sla je over de kop, slaat de brandstofpomp ook af.
Later gaat deze schakeling via de ontsteking. Geen ontstekingspuls= geen brandstof en is de schakelaar in de luchtmassameter vervallen.

Je kunt wel meten wat hij doet, toch?
met de stuwplaat in rust meet je 0 ohm, hij schakelt naar massa.
druk je de stuwplaat naar beneden, alsof de motor lucht aanzuigt, meet je oneindig.

heb je de brandstofpomp al direct op de pomp zelf aangestuurd? Is de massa goed, die zit binnen op de wielkast?
Als dat werkt, verbind dan in de voet van de brandstofpomp de bussen eens door waar pin 30 en 87 van het relais in komen. De pomp moet dan draaien.
Als dat werkt, zet je de auto op contact en meet je in de relaisvoet of in de bus waar pin 15 van het relais komt 12 volt staat. Als dat niet zo is, maakt volgens mij de schakelaar in de luchtmassameter geen massa. Verbind anders zelf de draad die aan de luchtnassameter hoort even met massa om te testen. Dan moet er 12 volt komen op pin 15. En met het relais terug op zijn plaats zou de pomp moeten werken.

Lukt het zo niet, dan zou ik een schema moeten hebben, en die heb ik helaas niet van de W116 :sad
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam:

Berichtdoor Arjan23 » 26 mei 2017, 22:04

Hoi ik heb vandaag een poging gedaan om het werkend te krijgen Maar ik heb nog niet de injectie terug geplaatst en tot me verbasing doet hij het nu wel Dus ik denk dat wat het laaste berichtje ik het un de lucht massa meter moet zoeken
Bedankt voor alle uitleg ben er blij mee

Mvg arjan
Arjan23

Berichtdoor RD500sec » 27 mei 2017, 14:48

:handgestures-thumbup:
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam: