Goedemorgen Henk,
Inderdaad een mooie meter in elkaar gezet. Dáár zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Autoelectro gaat best maar electronica........ laat maar
Even terugkomen op het boordspanningsverhaal, daar kan ik denk ik nog wel een verklaring voor geven.
De open klemspanning van een volle accu bedraagt ongeveer 13V. Om een dergelijke accu goed te kunnen doorladen dient de laadspanning ruim boven de 12V te zijn. Een normale 12V lood / zwavelzuuraccu bestaat uit 6 cellen van 2V die in serie gezet worden. De gasspanning per cel ligt tussen de 2,35 - 2,4V per cel. Dit betekent een maximale laadspanning van 14,1 -14,4V wat weer tot gevolg heeft dat de "boordspanning" ook zo hoog is en dát registreert jou mooie meter.
De spanningsregelaar dient er voor te zorgen dat de laadspanning in ieder geval niet boven die 14,4V uitkomt.
Hierboven begint de accu namelijk te "gassen"als gevolg van het verschijnsel genaamd de electrolyse van water.
Op het internet staan talloze artikelen over de electrolyse van water dus hier wil ik niet verder op ingaan maar wat er gebeurt is dat d.m.v. stroom je het watergedeelte van het electrolyt (is het water/zuurmengsel) aan het ontleden bent waarbij je twee gassen krijgt, vandaar de "gasspanning". Deze gassen ontwijken / ontsnappen uit de accu door de kleine gaatjes die elke normale loodzwavelzuur accu heeft (zichtbaar of onzichtbaar) en het vloeistofniveau in de accu daalt. Hierdoor zou je regelmatig accuwater bij moeten vullen zoals vroeger heel normaal was.
In de tractieaccuwereld, waar ik lange tijd in werkzaam ben geweest wordt zelfs bewust tijdens het laadproces gecontroleerd "door de gasspanning heen" geladen omdat tijdens het gassen van de accu er een betere vermenging van het zuur en het accuwater optreedt. Dit vanwege de grote verschillen in het soortelijk gewicht maar dat ter zijde.
Dit gedeelte verklaart de gemeten hoge boordspanning volgens mij.
Wat betreft het "opgloeien" van het laadstroomlampje, daar zit iets niet helemaal lekker. Dit duidt namelijk op een niet geheel juist werkend laadsysteem. Mogelijk oorzaken kunnen zijn: versleten of niet goed aanliggende koolborstels, versleten collector (= ring waarop de koolborstels aanliggen in de dynamo), defecte spanningsregelaar, slechte bekabeling, te laag afgesteld stationair toerental van de motor etc. Ik heb zo'n zelfde geintje meegemaakt met mijn oude motorfiets. Daar zat nog een mechanische spanningsregelaar op. Die heb ik toen vervangen voor een electronische regelaar, die ook nog eens veel kleiner is, en het verschijnsel behoort tot de verleden tijd.
Of het nu het "aanpassingsvermogen" van jou ontsteking is, dat weet ik niet maar ik denk aan het volgende. Vanwege een probleem in je laadsysteem daalt de accuspanning bij lage toerentallen. Je laadstroomlampje gaat gloeien (goed te zien in het donker dus dan gebruik je ook de verlichting wat nog meer stroomverbruik tot gevolg heeft
) dus i.p.v. de accu op te laden onttrek je stroom aan de accu om de ontsteking en de verlichting van stroom te voorzien. Hierdoor daalt de klemspanning beneden de 12V en ook dát registreert je meter. Ik betwijfel echter dat je boordspanning tot rond de 9V daalt want dan zouden je lampen behoorlijk feller moeten gaan branden wanneer je weer gas geeft. Daalt je boordspanning wel zo ver dan is een nader onderzoek wenselijk. Even meten geeft veel duidelijkheid.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt
En anders......... terug op het forum tóch....
Groeten, Pieter