Je spreekt over links en rechts met het stellen van je kleppen.
Je geeft aan dat links en rechts niet moeilijk is, toch is er heel veel verwarring hieromtrend.
Links en rechts wordt in rijrichting gezien, het stuur zit immers links bij ons in Europa, trek dit door als je over links en rechts spreekt, ook als je voor de auto staat met je gezicht naar de motor toe en de bestuurderskant aan je rechterhand is, blijft dat de linkerkant van de auto.
De klepsteller die vaststaat, kan je het beste uitbouwen en in een -beklede- bankschroef gangbaar maken. maar misschien lukt het met de steller nog on de kop.
Hiervoor moet je de sleper die onder de nokkenas door loopt verwijderen. Verwwijder daarvoor eerst de borgveer. Om de klepveer in te drukken zijn er hefbomen in de handel, deze haak je onder de nokkenas en je plaatst een soort vorkje op de klepschotel, haak en vork zitten aan een hefboom, door de hefboom in te drukken komt de sleper vrij.
De sleper rust op de klepsteller aan de ene kant en op een vulstuk boven op de klepsteel. Deze vulstukken zijn er in diverse diktes, het kan nodig zijn om een dunner vulstuk te plaatsen, zodat je weer meer stelmogelijkheid krijgt, mogelijk staat de klepsteller nu helemaal ingedraait en kan je hem daarom niet stellen.
De klepsteller is in de kop geschroefd, gewoon linksom los draaien met het onderste zeskant, dicht bij de kop. De stelmoer hoort met een bepaalde weerstand (20Nm) in de steller te draaien, gaat het te licht dan blijf je de kleppen stellen, gaat het te zwaar, zal het lastig zijn de kleppen goed te stellen. Een niet goed functionerende steller zul je moeten vervangen, of alleen de stelschroef, of de hele steller.
- klepsteller 250
- image-2017-08-20.jpg (50.03 KiB)
Heb je geen gebruiksaanwijzing bij de meters/ testers gekregen?
Compressie meet je bij bedrijfswarme motor, na het stellen van de kleppen, rijd de motor warm op LPG, zet bij het testen de brandstofkeuzeschakelaar op neutraal, stekker van klem 15 (geschakelde spanning) van de bobone los halen en aftapen, alle bougies eruit, de meter in bougiegat no 1, de motor met volgas ca 10 slagen ronddraaien, meter aflezen, druk laten ontsnappen en de meting herhalen in cilinder 2, 3, etc.
Bij het terugplaatsen de bougies eerst handvast in de kop zetten om ze warm te laten worden, daarna pas vastzetten.
De vacuuummeter sluit je aan op het inlaatspruitstuk (heb je koplampverstelling of c.v.?)en lees je af bij stationair draaiende warme motor. Een gezonde motor heeft een druk van 17-21 mm kwik kolom, de wijzer hoort stil te staan. Een bewegende of trillende wijzer is een indicatie voor deffecten of verkeerde afstellingen, afhankelijk van in welk gebied de wijzer beweegt of trilt en hoe snel hij beweegt.
Kijk eerst eens of je een vacuumaansluiting kunt vinden direct op het spruitstuk en lees de meter af, geef de waarde hier door, dan kijken we verder.
De contacthoekmeter sluit je aan op klem 1 van de bobine, dat draadje gaat naar de contactpunten.
Ook zal hij aangesloten worden op de + en de - van de accu en zal je een klem hebben voor op de bougiekabel van cilinder 1 om het ontstekingstijdstip af te kunnen lezen als je de lamp op de krukaspoelie richt. Hierachter zit de trillingsdemper met de gradenverdeling die meedraait met de krukas. Op het voordeksel van de motor zit een pennetje/wijzertje wat bij het oplichten van de lamp het aantal graden voorontsteking aanwijst op de trillingsdemper.
Is de contacthoek niet goed, dan eerst deze corrigeren door de punten krapper of wijder te zetten alvorens de ontsteking op tijd te zetten.
Let op de afstelvoorwaarden: gasklep dicht, motor warm, toerental, vacuumvervroeger wel of niet aangesloten, etc.